Restonomiopiskelijoiden osto -ja kulutuskäyttäytyminen ravintolassa Masu Asian Bistro
Jussinniemi, Noora (2021)
Jussinniemi, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118272
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa restonomiopiskelijoiden osto- ja kulutuskäyttäytymisestä ravintolassa Masu Asian Bistro. Tavoitteena ja tutkimuskysymyksenä oli, että millaiset asiat vaikuttivat heidän kulutuskäyttäytymiseensä, kuten esimerkiksi ravintolan yleinen ilme, tunnelma, ruoka ja musiikki. Työn avulla toimeksiantoyritys sai tietoa, jolla voivat kehittää osto- ja myyntisuunnitelmiansa sekä mahdollisesti saada opiskelijoita lisää asiakaskuntaansa. Opinnäytetyön tilaajana toimi ravintola Masu Asian Bistro.
Opinnäytetyön teoriaosuudet käsittelivät ravintola Masu Asian Bistroa, tutkimusmenetelmiä, kuluttajan segmentointia ja asiakaskäyttäytymistä, viiteryhmätekijöitä, kuluttajan ostoprosessia, kuluttajan tarpeen tiedostamista, kuluttajan psykologisia tekijöitä sekä ravintolat palveluympäristönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää, joka opinnäytetyössä oli sähköinen kysely.
Työn tuloksista saatiin selville, että suurin osa restonomiopiskelijoista tiesi kyseisen ravintolan entuudestaan. Moni vastaajista myös haluaisi tilata aasialaistyyppisessä ravintolassa tuoreista ainesosista valmistettua laadukasta ruokaa sekä haluaisivat ravintolassa olevan miellyttävä tunnelma niin musiikilta, kuin sisustukseltaankin. He myös pääosin haluaisivat käydä ravintolassa illallisaikaan ja lisäksi mieluiten ystävien kanssa yhdessä. Kehitysehdotuksena ravintolalle, he voisivat suunnitella menukokonaisuuden, jossa on käytetty hyödyksi annoksia, joita kyselyssä on tullut ilmi. Sen lisäksi menu voitaisiin tarjoilla illallisaikaan, joka oli opiskelijoille mieluisin ajankohta ravintolassa käymiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudet käsittelivät ravintola Masu Asian Bistroa, tutkimusmenetelmiä, kuluttajan segmentointia ja asiakaskäyttäytymistä, viiteryhmätekijöitä, kuluttajan ostoprosessia, kuluttajan tarpeen tiedostamista, kuluttajan psykologisia tekijöitä sekä ravintolat palveluympäristönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää, joka opinnäytetyössä oli sähköinen kysely.
Työn tuloksista saatiin selville, että suurin osa restonomiopiskelijoista tiesi kyseisen ravintolan entuudestaan. Moni vastaajista myös haluaisi tilata aasialaistyyppisessä ravintolassa tuoreista ainesosista valmistettua laadukasta ruokaa sekä haluaisivat ravintolassa olevan miellyttävä tunnelma niin musiikilta, kuin sisustukseltaankin. He myös pääosin haluaisivat käydä ravintolassa illallisaikaan ja lisäksi mieluiten ystävien kanssa yhdessä. Kehitysehdotuksena ravintolalle, he voisivat suunnitella menukokonaisuuden, jossa on käytetty hyödyksi annoksia, joita kyselyssä on tullut ilmi. Sen lisäksi menu voitaisiin tarjoilla illallisaikaan, joka oli opiskelijoille mieluisin ajankohta ravintolassa käymiseen.