Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisen integrointi perustutkinto-opiskelijan ammatillisiin opintoihin uudessa ammatillisessa koulutuksessa
Kangas, Petra-Erika (2021)
Kangas, Petra-Erika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118362
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ammatillisen koulutuksen yhteisten tutkinnon
osien osa-alueen, työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, ja ammatillisten tutkinnon osien
kesken integroitavia opetuskokonaisuuksia.
Opinnäytetyön lähtökohtana on osaamisperusteinen ammatillinen koulutus, joka syntyi
amisreformin ja sen jälkeisen uuden ammatillisen koulutuksen johdosta. Osaamisperusteisuuden myötä tarve osa-alueiden integroinneille kasvoi. Haasteeksi kuitenkin osoittautui
se, miten integroinnit saadaan toteutettua kunkin tutkinnon perusteiden mukaisesti. Tämä
on erityisen tärkeä pohdinta, koska perusteet määrittelevät tutkintojen sisällön sekä arviointiperusteet.
Syntyi tarve tutkia nimenomaan yhteisten tutkinnon osien ja ammatillisten tutkinnon osien
välisiä integrointipintoja. Tämän johdosta olen analysoinut kaikkien 28:n Keudassa järjestettävän perustutkinnon perusteet ja verrannut niitä yhteisten tutkinnon osien osa-alueen,
työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, perusteisiin. Olen löytänyt paljon integrointipintoja,
mutta myös osioita, joista opiskelijalle voidaan suoraan tehdä osaamisen tunnustaminen.
Lisäksi löydöksenä tuli osioita, joita ei voi integroida keskenään.
Tuloksena voidaan pitää sitä, että työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisen osa-alueen pakollisista ja valinnaisista perusteista löytyi kolme kokonaisuutta, joita kyetään integroimaan
ammatillisiin opintoihin. Nämä ovat ergonomia, ensiapu sekä osallisuus. Joidenkin perustutkintojen kohdalla näistä löytyi myös mahdollisuus osaamisen tunnustamiseen.
Nyt tehty selvitystyö on tarkoitus jalkauttaa syksyllä 2021, ja vuonna 2022 aloitetaan samanlainen selvitystyö yhteiskunta- ja työelämäosaamisen tutkinnon osan osa-alueiden
osalta. Näin saadaan lopulta aikaan kattava, mahdollistava ja työtä helpottava työkalu,
jonka avulla integrointipinnat on helppo löytää.
osien osa-alueen, työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, ja ammatillisten tutkinnon osien
kesken integroitavia opetuskokonaisuuksia.
Opinnäytetyön lähtökohtana on osaamisperusteinen ammatillinen koulutus, joka syntyi
amisreformin ja sen jälkeisen uuden ammatillisen koulutuksen johdosta. Osaamisperusteisuuden myötä tarve osa-alueiden integroinneille kasvoi. Haasteeksi kuitenkin osoittautui
se, miten integroinnit saadaan toteutettua kunkin tutkinnon perusteiden mukaisesti. Tämä
on erityisen tärkeä pohdinta, koska perusteet määrittelevät tutkintojen sisällön sekä arviointiperusteet.
Syntyi tarve tutkia nimenomaan yhteisten tutkinnon osien ja ammatillisten tutkinnon osien
välisiä integrointipintoja. Tämän johdosta olen analysoinut kaikkien 28:n Keudassa järjestettävän perustutkinnon perusteet ja verrannut niitä yhteisten tutkinnon osien osa-alueen,
työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, perusteisiin. Olen löytänyt paljon integrointipintoja,
mutta myös osioita, joista opiskelijalle voidaan suoraan tehdä osaamisen tunnustaminen.
Lisäksi löydöksenä tuli osioita, joita ei voi integroida keskenään.
Tuloksena voidaan pitää sitä, että työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisen osa-alueen pakollisista ja valinnaisista perusteista löytyi kolme kokonaisuutta, joita kyetään integroimaan
ammatillisiin opintoihin. Nämä ovat ergonomia, ensiapu sekä osallisuus. Joidenkin perustutkintojen kohdalla näistä löytyi myös mahdollisuus osaamisen tunnustamiseen.
Nyt tehty selvitystyö on tarkoitus jalkauttaa syksyllä 2021, ja vuonna 2022 aloitetaan samanlainen selvitystyö yhteiskunta- ja työelämäosaamisen tutkinnon osan osa-alueiden
osalta. Näin saadaan lopulta aikaan kattava, mahdollistava ja työtä helpottava työkalu,
jonka avulla integrointipinnat on helppo löytää.