Päivittäistavarakaupan myyntikentän myyntiedustajan myyntikäyntiprosessi
Pöhö, Iiro (2021)
Lataukset:
Pöhö, Iiro
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118283
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Se on toteutettu kuuden kuukauden aikana vuoden 2020 marraskuusta 2021 toukokuun alkuun.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Best Friend Group Oy:lle. Best Friend Group Oy on Pohjoismaissa toimiva eläintarviketukkuliike. Produktin tavoite oli luoda päivittäistavarakau-pan myyntikentälle uusi myyntikäyntiprosessi, joka olisi mahdollista monistaa myös muihin maihin. Yksi tavoite oli luoda käynnin ympärille työkalut auttamaan myynnin onnistumista eri tilanteissa, ennen ja jälkeen myyntikäynnin. Käyntiä voidaan soveltaa mihin tahansa päivittäistavarakaupan asiakkuuteen, mutta tässä produktissa asiakkaana toimi Kesko.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa esitellään yritys ja kerrotaan työn tavoitteet. Seu-raavassa luvussa käsitellään tietoperusta. Kolmannessa luvussa tuodaan esille uusi myyntikäyntiprosessi ja työkalut, jotka ovat mukana prosessissa. Neljäs ja viimeinen luku esittelee, miten prosessi on saatu jo integroitua käytäntöön ja mitä mahdollisesti on vielä tulossa sekä opinnäytetyöprosessin arvioinnin.
Tuotettu produkti on prosessikuvaus, joka integroidaan käytäntöön pienillä askeleilla tämän vuoden aikana. Tämän projektin päättyessä prosessin sisäistäminen on hyvässä vauhdissa siinä määrin, kun on nähty tarpeelliseksi. Produkti tehdään yritykselle myös Power Point versiona, joka esitellään kesän jälkeen kokonaisuudessaan myyntikentälle.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Best Friend Group Oy:lle. Best Friend Group Oy on Pohjoismaissa toimiva eläintarviketukkuliike. Produktin tavoite oli luoda päivittäistavarakau-pan myyntikentälle uusi myyntikäyntiprosessi, joka olisi mahdollista monistaa myös muihin maihin. Yksi tavoite oli luoda käynnin ympärille työkalut auttamaan myynnin onnistumista eri tilanteissa, ennen ja jälkeen myyntikäynnin. Käyntiä voidaan soveltaa mihin tahansa päivittäistavarakaupan asiakkuuteen, mutta tässä produktissa asiakkaana toimi Kesko.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa esitellään yritys ja kerrotaan työn tavoitteet. Seu-raavassa luvussa käsitellään tietoperusta. Kolmannessa luvussa tuodaan esille uusi myyntikäyntiprosessi ja työkalut, jotka ovat mukana prosessissa. Neljäs ja viimeinen luku esittelee, miten prosessi on saatu jo integroitua käytäntöön ja mitä mahdollisesti on vielä tulossa sekä opinnäytetyöprosessin arvioinnin.
Tuotettu produkti on prosessikuvaus, joka integroidaan käytäntöön pienillä askeleilla tämän vuoden aikana. Tämän projektin päättyessä prosessin sisäistäminen on hyvässä vauhdissa siinä määrin, kun on nähty tarpeelliseksi. Produkti tehdään yritykselle myös Power Point versiona, joka esitellään kesän jälkeen kokonaisuudessaan myyntikentälle.