Suuntana musiikki: Motivaation merkitys musiikkiharrastuksessa
Kunelius, Anne-Mari; Kunelius, Anne-Mari (2021)
Kunelius, Anne-Mari
Kunelius, Anne-Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118253
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään musiikkiharrastuksen aloittamista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli ymmärtää, miksi lapsi aloittaa musiikkiharrastuksen ja mitkä seikat vaikuttavat siihen. Tutkimuksen viitekehyksenä toimivat aiemmat tutkimukset musiikin harrastamisesta, motivaatioteoriat sekä itsemääräämisteoria, jonka mukaan ihminen on luonnostaan aktiivinen, motivoituva ja itseään ohjaava. Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Gradian musiikin perusopetus kantaa huolta vähenevistä oppilasmääristä, joten opinnäytetyössä huomioitiin myös oppilaitoksen tulevat soitintapahtumat sekä yhteistyö Jyväskylän perusopetuksen kulttuuriopetussuunnitelma Kompassin kanssa.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli tapaustutkimus, ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla Gradian musiikin perusopetuksen oppilailta. Tapaustutkimus sopi opinnäytetyöhön hyvin, sillä sen avulla pyritään ymmärtämään ja tulkitsemaan yksittäisiä tapauksia ja niiden syy-seuraussuhteita. Tutkimusaineistoa tarkasteltiin motivaation näkökulmasta sekä itsemääräämisteorian valossa, jonka mukaisia orientaatiotyyppejä ovat autonominen orientaatio, kontrolliorientaatio ja impersonaalinen eli rakentumaton orientaatio.
Motivaatiolla ja vanhempien harrastuneisuudella ilmeni olevan merkittävä yhteys lapsen soittoharrastuksen aloittamiseen. Vanhemmat vaikuttivat harrastuspaikan ja soittimen valintaan. Koulun musiikinopetuksella puolestaan ei havaittu olevan yhteyttä harrastuneisuuteen. Itsemääräämisteorian mukaiset sisäisen motivaation tekijät autonomia, tunne pystyvyydestä ja kokemus yhteenkuuluvuudesta nousivat tärkeiksi tekijöiksi harrastamisessa. Opinnäytetyön myötä löydettiin tekijöitä, joita tulisi huomioida Gradian tulevissa tapahtumissa, jotta kiinnostus, innostus ja motivaatio musiikkiharrastusta kohtaan syntyisi. Tapahtuma tulee toteuttaa hyvin suunniteltuna, asiakkaan toiveet ja odotukset huomioiden, eikä lapsia yleisönä saa aliarvioida. Sisäistä motivaatiota tukevien asioiden, kuten valinnanvapauden, myönteisen palautteen, positiivisen ilmapiirin sekä yhteenkuuluvuuden ja pystyvyyden tunteen kokeminen tapahtumassa mahdollistavat innostuksen syntymisen musiikkiharrastusta kohtaan.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli tapaustutkimus, ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla Gradian musiikin perusopetuksen oppilailta. Tapaustutkimus sopi opinnäytetyöhön hyvin, sillä sen avulla pyritään ymmärtämään ja tulkitsemaan yksittäisiä tapauksia ja niiden syy-seuraussuhteita. Tutkimusaineistoa tarkasteltiin motivaation näkökulmasta sekä itsemääräämisteorian valossa, jonka mukaisia orientaatiotyyppejä ovat autonominen orientaatio, kontrolliorientaatio ja impersonaalinen eli rakentumaton orientaatio.
Motivaatiolla ja vanhempien harrastuneisuudella ilmeni olevan merkittävä yhteys lapsen soittoharrastuksen aloittamiseen. Vanhemmat vaikuttivat harrastuspaikan ja soittimen valintaan. Koulun musiikinopetuksella puolestaan ei havaittu olevan yhteyttä harrastuneisuuteen. Itsemääräämisteorian mukaiset sisäisen motivaation tekijät autonomia, tunne pystyvyydestä ja kokemus yhteenkuuluvuudesta nousivat tärkeiksi tekijöiksi harrastamisessa. Opinnäytetyön myötä löydettiin tekijöitä, joita tulisi huomioida Gradian tulevissa tapahtumissa, jotta kiinnostus, innostus ja motivaatio musiikkiharrastusta kohtaan syntyisi. Tapahtuma tulee toteuttaa hyvin suunniteltuna, asiakkaan toiveet ja odotukset huomioiden, eikä lapsia yleisönä saa aliarvioida. Sisäistä motivaatiota tukevien asioiden, kuten valinnanvapauden, myönteisen palautteen, positiivisen ilmapiirin sekä yhteenkuuluvuuden ja pystyvyyden tunteen kokeminen tapahtumassa mahdollistavat innostuksen syntymisen musiikkiharrastusta kohtaan.