Mielekäs soiton oppiminen: Työkaluja lasten ja nuorten kitaransoiton ryhmäopetukseen
Varjakoski, Juho (2021)
Varjakoski, Juho
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128409
Tiivistelmä
Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia 7–15-vuotiaiden lasten ja nuorten kitaransoiton ryhmäopetuksen mielekkyyteen sekä motivaation vaikuttavia seikkoja.
Tutkimuksesta saadun tiedon ja opinnäytteen tekijän oman kokemuksen pohjalta valmistettiin opetusmateriaali kitaransoiton ryhmätunneille opettajaa varten. Materiaalin harjoitukset oli suunnattu kitaransoittoharrastuksen aloittaville lapsille ja nuorille.
Tavoitteena oli kartoittaa teemahaastattelulla musiikin ryhmänohjauksen ongelmakohtia lasten ja nuorten ohjauksessa sekä pohtia rakentavia ja hyvinvointia edistäviä toimintamalleja. Tutkimukseen haastateltiin yhtätoista musiikinopetuksenalan ammattilaista ja opiskelijaa.
Opinnäytteen tekijä reflektoi omaa opetustaan ja kokemustaan tutkimustuloksiin, jonka valossa hän valmisti opetusmateriaalin musiikkipedagogille. Työn kirjallisessa osuudessa opinnäytteen tekijä sivusi mm. lapsen minän kehitystä ja lapsen samaistumista lapsen maailmassa oleviin voimakkaisiin aikuisiin, kuten opettajaan.
Tutkimuksessa selvisi, että lasten ja nuorten motivointiin ja mielekkääseen oppimiseen vaikuttaa mm. opettajan positiivinen asennoituminen lasten ja nuorten kulttuuriin, eri oppimistyylien huomioiminen opetuksessa, opetettavan asian yksinkertaistaminen, hyvät yhteydet lapsen huoltajiin, kasvun asenteen ylläpitäminen sekä sisäisten palkkioiden suosiminen ulkoisten sijaan.
Tutkimuksessa selvisi, että haastaviin opetustilanteisiin ei ole yhtä ainoaa ratkaisumallia, vaan oli edettävä tilanteen mukaan. Tutkimuksessa painottui, että ryhmäopetustilanteen ilmapiirin pitäisi olla osallistava, keskusteleva, ymmärtävä ja positiivinen.
Tutkimuksesta saadun tiedon ja opinnäytteen tekijän oman kokemuksen pohjalta valmistettiin opetusmateriaali kitaransoiton ryhmätunneille opettajaa varten. Materiaalin harjoitukset oli suunnattu kitaransoittoharrastuksen aloittaville lapsille ja nuorille.
Tavoitteena oli kartoittaa teemahaastattelulla musiikin ryhmänohjauksen ongelmakohtia lasten ja nuorten ohjauksessa sekä pohtia rakentavia ja hyvinvointia edistäviä toimintamalleja. Tutkimukseen haastateltiin yhtätoista musiikinopetuksenalan ammattilaista ja opiskelijaa.
Opinnäytteen tekijä reflektoi omaa opetustaan ja kokemustaan tutkimustuloksiin, jonka valossa hän valmisti opetusmateriaalin musiikkipedagogille. Työn kirjallisessa osuudessa opinnäytteen tekijä sivusi mm. lapsen minän kehitystä ja lapsen samaistumista lapsen maailmassa oleviin voimakkaisiin aikuisiin, kuten opettajaan.
Tutkimuksessa selvisi, että lasten ja nuorten motivointiin ja mielekkääseen oppimiseen vaikuttaa mm. opettajan positiivinen asennoituminen lasten ja nuorten kulttuuriin, eri oppimistyylien huomioiminen opetuksessa, opetettavan asian yksinkertaistaminen, hyvät yhteydet lapsen huoltajiin, kasvun asenteen ylläpitäminen sekä sisäisten palkkioiden suosiminen ulkoisten sijaan.
Tutkimuksessa selvisi, että haastaviin opetustilanteisiin ei ole yhtä ainoaa ratkaisumallia, vaan oli edettävä tilanteen mukaan. Tutkimuksessa painottui, että ryhmäopetustilanteen ilmapiirin pitäisi olla osallistava, keskusteleva, ymmärtävä ja positiivinen.