Mustin ja Mirrin asiakkaiden sitouttamisen kehittäminen Tampereen seudulla
Kivekäs, Sonja (2021)
Kivekäs, Sonja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128435
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Mustin ja Mirrin tamperelaisten asiakkaiden sitoutumista ja asiakasuskollisuutta sekä niihin vaikuttavia tekijöitä ja syitä. Tavoitteena oli aineiston ja tutkimustulosten pohjalta tarjota kehitysehdotuksia asiakkaiden sitouttamiseksi sekä palvelun parantamiseksi. Tavoitteena oli kerätä dataa mahdollisimman monipuolisesti ja yksityiskohtaisesti.
Alun perin tarkoituksena oli tutkia Mustin ja Mirrin asiakkaiden tyytyväisyyttä kyselylomakkeiden avulla. Kuitenkin asiakastyytyväisyyttä tukitaan jo tarpeeksi hyvin, joten sen tutkiminen ei olisi tuonut lisäarvoa. Siitä syntyi idea yhdessä Mustin ja Mirrin yhteyshenkilön kanssa, että asiakkaiden sitoutuminen, siihen vaikuttavat tekijät ja parannusehdotukset sen toteutumiseksi olisi loistava tutkimuskohde ja ennen kaikkea toisi lisäarvoa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä teemahaastatteluiden avulla. Haastattelutulosten perusteella voitiin todeta, että asiakkaat ovat kaikin puolin tyytyväisiä, vaikka kehityskohteita ja -ehdotuksia tuotiin esille. Kehitysideoiden esilletuominen oli erityisen tärkeää tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Haastattelutilanteissa selvisi, mitkä sidokset vaikuttavat eniten asiakkuuteen sekä mitkä ovat tärkeimpiä tekijöitä ostopäätöksen yhteydessä. Tulosten perusteella brändi, sijainti, laatu ja palvelu olivat selvästi merkittävimpiä syitä asioida tietyissä myymälöissä sekä Mustilla ja Mirrillä ylipäätään.
Keskeisimmät kehityskohteet liittyivät raakaruokien valikoimaan, ruokien hintoihin sekä alennuksiin, joita voitaisiin kohdistaa enemmän herkkuihin, raaka- ja nappularuokiin. Raakaruokien lisäksi valikoimaan kaivattiin enemmän tuotemerkkejä, erikoistarvikkeita turkinhoitoon ja monipuolisemmin harrastusvälineitä. Palveluihin liittyen toivottiin koirahierontapalveluita Pirkanmaalle ja hyvinvointisalongin turkinhoitopalveluita myös muihin myymälöihin Kalevan ja Koivistonkylän myymälöiden lisäksi. Myymälöissä vallitseva iloinen ilmapiiri, asiakkaiden huomioiminen ja tervehtiminen, henkilökohtainen ja asiantunteva palvelu sekä kanta-asiakasohjelman bonusjärjestelmä saivat paljon kiitosta ja positiivista palautetta.
Alun perin tarkoituksena oli tutkia Mustin ja Mirrin asiakkaiden tyytyväisyyttä kyselylomakkeiden avulla. Kuitenkin asiakastyytyväisyyttä tukitaan jo tarpeeksi hyvin, joten sen tutkiminen ei olisi tuonut lisäarvoa. Siitä syntyi idea yhdessä Mustin ja Mirrin yhteyshenkilön kanssa, että asiakkaiden sitoutuminen, siihen vaikuttavat tekijät ja parannusehdotukset sen toteutumiseksi olisi loistava tutkimuskohde ja ennen kaikkea toisi lisäarvoa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä teemahaastatteluiden avulla. Haastattelutulosten perusteella voitiin todeta, että asiakkaat ovat kaikin puolin tyytyväisiä, vaikka kehityskohteita ja -ehdotuksia tuotiin esille. Kehitysideoiden esilletuominen oli erityisen tärkeää tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Haastattelutilanteissa selvisi, mitkä sidokset vaikuttavat eniten asiakkuuteen sekä mitkä ovat tärkeimpiä tekijöitä ostopäätöksen yhteydessä. Tulosten perusteella brändi, sijainti, laatu ja palvelu olivat selvästi merkittävimpiä syitä asioida tietyissä myymälöissä sekä Mustilla ja Mirrillä ylipäätään.
Keskeisimmät kehityskohteet liittyivät raakaruokien valikoimaan, ruokien hintoihin sekä alennuksiin, joita voitaisiin kohdistaa enemmän herkkuihin, raaka- ja nappularuokiin. Raakaruokien lisäksi valikoimaan kaivattiin enemmän tuotemerkkejä, erikoistarvikkeita turkinhoitoon ja monipuolisemmin harrastusvälineitä. Palveluihin liittyen toivottiin koirahierontapalveluita Pirkanmaalle ja hyvinvointisalongin turkinhoitopalveluita myös muihin myymälöihin Kalevan ja Koivistonkylän myymälöiden lisäksi. Myymälöissä vallitseva iloinen ilmapiiri, asiakkaiden huomioiminen ja tervehtiminen, henkilökohtainen ja asiantunteva palvelu sekä kanta-asiakasohjelman bonusjärjestelmä saivat paljon kiitosta ja positiivista palautetta.