Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Chat-viestinnän käyttö hoitotyössä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus

Ketola, Juuli; Kingelin, Jasmin (2021)

 
Avaa tiedosto
Ketola_Juuli_Kingelin_Jasmin.pdf (743.3Kt)
Lataukset: 


Ketola, Juuli
Kingelin, Jasmin
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128444
Tiivistelmä
Chat-viestinnän käyttö on lisääntynyt terveyspalveluissa viimeisten vuosien aikana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata chat-viestinnän käyttöä hoitotyössä asiakkaan ja sairaanhoitajan näkökulmasta. Tehtävänä oli selvittää, millaisia hyötyjä ja haasteita chat-viestinnän käyttöön hoitotyössä liittyy. Tavoitteena oli koota kirjallisuuskatsaus hyödynnettäväksi Tampereen ammattikorkeakoulun Sote Virtual Lab -hankkeessa. Katsauksen kokoamasta tiedosta voivat hyötyä hoitotyön ammattilaiset ja opiskelijat.

Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin tietokantahauilla CINAHLista, Medlinesta ja Medicistä. Lisäksi käytettiin manuaalista hakua. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.

Tuloksissa esille tulleet chat-viestinnän hyödyt koskivat sen aikaan ja paikkaan sitoutumattomuutta, helppokäyttöisyyttä ja vaivattomuutta, hoidon oikea-aikaista ja nopeaa saatavuutta sekä hyvää ymmärrettävyyttä. Lisäksi chat-viestintä vaikutti myönteisesti asiakkaan omahoitoon, kuntoutumiseen ja hoitoon sitoutumiseen. Siihen myös asennoiduttiin myönteisesti, ja sen avulla toteutettu ohjaus koettiin tehokkaaksi ja täsmälliseksi. Chat-viestinnän haasteet liittyivät teknologiaan, käyttäjien puutteellisiin taitoihin ja valmiuksiin, vuorovaikutuksen onnistumiseen, ajankäyttöön ja kielteisiin asenteisiin.

Tulokset antoivat viitteitä siitä, että sekä asiakkaat että ammattilaiset kokivat chat-viestinnän käytön terveydenhuollossa pääosin myönteisenä. Myönteisten asenteiden vahvistaminen on tärkeää, jotta chat-viestinnän käyttö terveydenhuollossa voi yleistyä. Chat-viestinnän avulla ymmärrettävyys voi olla parempaa kuin suullisessa viestinnässä, etenkin jos sisäistettävää asiaa on paljon. Onnistuakseen se vaatii kuitenkin kaikilta osapuolilta selkeää ja vahvaa kirjallista ilmaisua. Chat-palveluiden kehittämisessä tarvitaan lisää suomenkielistä näyttöön perustuvaa tietoa. Tällä hetkellä kotimaista tutkittua tietoa chat-viestinnän käytöstä hoitotyössä ei juurikaan ole saatavilla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste