Käyttäjäkunnossapidon käynnistäminen konelinjalla
Häyrynen, Ilkka (2021)
Häyrynen, Ilkka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046987
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Quant Finland, joka tarjoaa teollisuudelle kunnossapitopalveluita. Opinnäytetyö tehtiin heidän asiakkaalleen Metsä Woodille Äänekosken koivuviilutehtaalle, jonne tavoitteena oli suunnitella kuvalliset käyttäjäkunnossapito-ohjeet sorvauslinjalle. Ohjeiden tuli olla erittäin selkeät sekä havainnollistavat kuvien avulla. Ohjeiden lisäksi käyttäjäkunnossapidon toimenpiteiden seurausta varten tehtiin myös seurantalomakkeet. Näiden tavoitteena oli maksimoida linjan käyntiaika, yhtenäistää vuorojen väliset toimintatavat sekä avustaa uusien- ja kesätyöntekijöiden perehdytystä. Lisäksi käyttäjien suorittaessa yksinkertaiset kunnossapitotoimet saadaan kunnossapidon resurssit käytettyä kriittisempiin
kohteisiin.
Menetelmänä opinnäytetyössä on soveltava tutkimus, jossa käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työ toteutettiin laitevalmistajan ohjeisiin, vikahistoriaan sekä havainnoinnin ja haastatteluiden tuloksiin perehtymällä. Laitevalmistajan ohjeista oli löydettävissä paljon hyödyllistä tietoa ohjeen suunnittelussa sekä apua linjaan perehtymisessä työn alussa. Vikahistoriaa laitteesta oli vielä suhteellisen vähän kertynyt, koska laite oli noin kolme vuotta vanha. Silti vikahistorian tuloksia vertaamalla havaintojen sekä laitevalmistajan ohjeisiin, oli löydettävissä yhdistäviä tekijöitä. Linjaa havainnoimalla löydettiin kohteita, jotka tarvitsivat toimenpiteitä välittömästi sekä toistuvasti. Havainnoidessa löytyi myös laitteen toiminnan kannalta kriittisiä kohteita, joita tulee seurata ja pitää puhtaana.
Työn tuloksena saatiin kuvalliset käyttäjäkunnossapito-ohjeet, jotka ovat selostettu tarkasti auki käyttäjille virheiden minimoimiseksi. Tehtäviä tuli yhteensä 22 kappaletta, joiden suoritusaika vaihtelee. Ohjeisiin lisätiin suoritusväli taulukko sekä sisällysluettelo tiedon etsimisen helpottamiseksi. Päivittäiset tehtävät rajattiin mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman vähän aikaa vieviksi mm. pelkillä visuaalisilla tarkastuksilla. Lisäksi käyttäjien suorittamasta voitelusta tehtiin myös erilliset kuvalliset ohjeet, joissa esitetty mm. nippojen paikat sekä rasvan määrä. Käyttäjäkunnossapidon sekä rasvauksien seurantaa varten tehtiin tulostettavat lomakkeet, joiden avulla seurataan toimenpiteiden toteutumaa.
Opinnäytetyön avulla saadaan käyttäjäkunnossapito käyntiin sekä ohjetta voidaan käyttää pääosin myös muissa yrityksen viilunsorvausyksiköissä sekä käyttää ohjetta mukana uuden työntekijän perehdytyksessä.
Avainsanat (asiasanat)
Käyttäjäkunnossapito, ODR, TPM, kunnossapito, käyttäjäkeskeinen kunnossapito, huolto ja huoltokierros
kohteisiin.
Menetelmänä opinnäytetyössä on soveltava tutkimus, jossa käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työ toteutettiin laitevalmistajan ohjeisiin, vikahistoriaan sekä havainnoinnin ja haastatteluiden tuloksiin perehtymällä. Laitevalmistajan ohjeista oli löydettävissä paljon hyödyllistä tietoa ohjeen suunnittelussa sekä apua linjaan perehtymisessä työn alussa. Vikahistoriaa laitteesta oli vielä suhteellisen vähän kertynyt, koska laite oli noin kolme vuotta vanha. Silti vikahistorian tuloksia vertaamalla havaintojen sekä laitevalmistajan ohjeisiin, oli löydettävissä yhdistäviä tekijöitä. Linjaa havainnoimalla löydettiin kohteita, jotka tarvitsivat toimenpiteitä välittömästi sekä toistuvasti. Havainnoidessa löytyi myös laitteen toiminnan kannalta kriittisiä kohteita, joita tulee seurata ja pitää puhtaana.
Työn tuloksena saatiin kuvalliset käyttäjäkunnossapito-ohjeet, jotka ovat selostettu tarkasti auki käyttäjille virheiden minimoimiseksi. Tehtäviä tuli yhteensä 22 kappaletta, joiden suoritusaika vaihtelee. Ohjeisiin lisätiin suoritusväli taulukko sekä sisällysluettelo tiedon etsimisen helpottamiseksi. Päivittäiset tehtävät rajattiin mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman vähän aikaa vieviksi mm. pelkillä visuaalisilla tarkastuksilla. Lisäksi käyttäjien suorittamasta voitelusta tehtiin myös erilliset kuvalliset ohjeet, joissa esitetty mm. nippojen paikat sekä rasvan määrä. Käyttäjäkunnossapidon sekä rasvauksien seurantaa varten tehtiin tulostettavat lomakkeet, joiden avulla seurataan toimenpiteiden toteutumaa.
Opinnäytetyön avulla saadaan käyttäjäkunnossapito käyntiin sekä ohjetta voidaan käyttää pääosin myös muissa yrityksen viilunsorvausyksiköissä sekä käyttää ohjetta mukana uuden työntekijän perehdytyksessä.
Avainsanat (asiasanat)
Käyttäjäkunnossapito, ODR, TPM, kunnossapito, käyttäjäkeskeinen kunnossapito, huolto ja huoltokierros