Äänet liikkeessä ja liikkeet äänessä : liikkeen ja äänen tasavertaisuus koreografisten valintojen keskiössä
Niskala, Emmi (2021)
Niskala, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128467
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjoitettu osana tanssinopettajan tutkinnon (AMK) taiteellista opinnäytetyötä. Taiteellinen osa on koreografia ”Virrassa”, joka on tehty kolmelle tanssijalle. Teos esitetään osana Köydet Irti! –festivaalia 12. – 15. toukokuuta 2021 Turun Taideakatemian Köysiteatterissa.
Tutkielmassa käsitellään sitä, kuinka kehon liikettä voidaan käyttää työkaluna sekä koreografian, että äänimaailman luomisessa tanssiteoksessa. Kehorytmiikan, musiikin ja liikkeen perusteisiin pureutuen kirjoittaja tarkastelee liikkeen ja äänen monimutkaista symbioosia, jossa liike ja ääni mahdollistavat toisensa olemassaolon. Opinnäytetyössä kuvataan auki taideteon prosessissa hyödynnettyjä lähestymiskulmia, joiden tavoitteena on liikkeen ja äänen tasavertaisuus.
Prosessissa tasavertaisuutta on lähestytty joko liikkeen tai äänen lähtökohdista käsin. Osassa työskentelytavoista ei ole ollut mahdollista määritellä kumpi liikkeestä tai äänestä on korostuneempi, sillä ne pitävät sisällään yhtäaikaisesti sekä äänen että liikkeen. Tämän vuoksi niitä on tulkittu yhtenä kokonaisuutena. Tärkeimpänä havaintona prosessissa on ollut se, että syntyneeseen liikemateriaaliin vaikuttaa merkittävästi, käytetäänkö prosessin lähtökulmana liikettä, ääntä vai molempia samaan aikaan. Riippuen työskentelytavasta, liikemateriaalin liikkeelliset ja äänentuotannolliset ominaisuudet vaihtelevat. Suurimmat erot syntyvät liikkeen ja äänen jatkuvuuden ympärille. Työskentelytapojen perustavanlaatuisena pilarina on toiminut maadoittuminen.
Opinnäytetyön kirjallinen osa käsittelee opinnäytetyön kannalta olennaisia musiikin ja nykytanssin perustietoja. Opinnäytetyössä käsitellään taideteon prosessin kulkua ja esitellään käytössä olleita työskentelytapoja. Lopuksi kirjoittaja avaa omaa oppimisprosessiaan.
This study is written as partial fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences, Ltd. The artistic choreographic part of the degree is a performance work “In flow” for three dancers. The choreography is performed at the Köydet Irti! -festival May 12 – 15, 2021 at the Turku Arts Academy’s Köysiteatteri.
This study is based on how the movement of the body could be used in the choreographic process both as a visual and as an auditory component. The complex symbiosis of sound and movement, where they both make each other possible, is the main focus of this study. This study presents different approaches which pursue the equality and balance of movement and sound.
This equality and balance of the sound and movement has been approached either from the perspective of movement or from the perspective of sound. In some of the occasions it has not been possible to define which of the movements or sounds have been emphasized more. In these instances the sound and movement have been analyzed as a unit. One of the most fundamental results in the process is that it is significantly relevant, does the working happen from the perspective of sound, movement or their collaboration. Depending on which working method is used the visual and auditory features of the created material varies. The most noticeable difference happens in the continuum of the movement and the sound. The foundation of the working methods is built around grounding.
This thesis introduces the basic information of music and contemporary dance essential to this study. In this work the writer articulates the process of the artistic work and presents the methods that has been used. Finally, the writer reveals her own learning process.
Tutkielmassa käsitellään sitä, kuinka kehon liikettä voidaan käyttää työkaluna sekä koreografian, että äänimaailman luomisessa tanssiteoksessa. Kehorytmiikan, musiikin ja liikkeen perusteisiin pureutuen kirjoittaja tarkastelee liikkeen ja äänen monimutkaista symbioosia, jossa liike ja ääni mahdollistavat toisensa olemassaolon. Opinnäytetyössä kuvataan auki taideteon prosessissa hyödynnettyjä lähestymiskulmia, joiden tavoitteena on liikkeen ja äänen tasavertaisuus.
Prosessissa tasavertaisuutta on lähestytty joko liikkeen tai äänen lähtökohdista käsin. Osassa työskentelytavoista ei ole ollut mahdollista määritellä kumpi liikkeestä tai äänestä on korostuneempi, sillä ne pitävät sisällään yhtäaikaisesti sekä äänen että liikkeen. Tämän vuoksi niitä on tulkittu yhtenä kokonaisuutena. Tärkeimpänä havaintona prosessissa on ollut se, että syntyneeseen liikemateriaaliin vaikuttaa merkittävästi, käytetäänkö prosessin lähtökulmana liikettä, ääntä vai molempia samaan aikaan. Riippuen työskentelytavasta, liikemateriaalin liikkeelliset ja äänentuotannolliset ominaisuudet vaihtelevat. Suurimmat erot syntyvät liikkeen ja äänen jatkuvuuden ympärille. Työskentelytapojen perustavanlaatuisena pilarina on toiminut maadoittuminen.
Opinnäytetyön kirjallinen osa käsittelee opinnäytetyön kannalta olennaisia musiikin ja nykytanssin perustietoja. Opinnäytetyössä käsitellään taideteon prosessin kulkua ja esitellään käytössä olleita työskentelytapoja. Lopuksi kirjoittaja avaa omaa oppimisprosessiaan.
This study is written as partial fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences, Ltd. The artistic choreographic part of the degree is a performance work “In flow” for three dancers. The choreography is performed at the Köydet Irti! -festival May 12 – 15, 2021 at the Turku Arts Academy’s Köysiteatteri.
This study is based on how the movement of the body could be used in the choreographic process both as a visual and as an auditory component. The complex symbiosis of sound and movement, where they both make each other possible, is the main focus of this study. This study presents different approaches which pursue the equality and balance of movement and sound.
This equality and balance of the sound and movement has been approached either from the perspective of movement or from the perspective of sound. In some of the occasions it has not been possible to define which of the movements or sounds have been emphasized more. In these instances the sound and movement have been analyzed as a unit. One of the most fundamental results in the process is that it is significantly relevant, does the working happen from the perspective of sound, movement or their collaboration. Depending on which working method is used the visual and auditory features of the created material varies. The most noticeable difference happens in the continuum of the movement and the sound. The foundation of the working methods is built around grounding.
This thesis introduces the basic information of music and contemporary dance essential to this study. In this work the writer articulates the process of the artistic work and presents the methods that has been used. Finally, the writer reveals her own learning process.