Turo Tailor Oy:n imago korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa
Turkama, Nico (2021)
Turkama, Nico
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128483
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Turo Tailor Oy:lle. Turo Tailor Oy, eli Turo on kotimainen perinteinen vaatevalmistaja ja pukubrändi. Tällä tutkimuksella selvitetään Turon imagoa korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa sekä pyritään selvittämään keinoja sen kehittämiseksi.
Teoriaosuudessa määritellään työn kannalta keskeisiä käsitteitä. Brändi, imago ja maine liittyvät vahvasti toisiinsa, mutta niiden tarkoitus sekoittuu usein toisiinsa. Tästä syystä ne ovat tärkeä määrittää ennen tutkimuksen tekemistä. Lisäksi käsittelen teoriaosuudessa brändiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti. Tutkimuksessa haastateltiin teemahaastattelun avulla viittä opiskelijaa eri korkeakouluista. Joukossa oli sekä miehiä että naisia.
Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että Turo tunnistetaan brändinä ja yleisesti tiedetään mitä yritys tekee, mutta muuten se on tuntematon ja mitään sanomaton. Kehitettävää on erityisesti Turon näkyvyydessä korkeakouluopiskelijoille. Kehitysideoita ovat Turon sosiaalisen median kanavien kehittäminen ja aktivointi sekä jalkautuminen opiskelijatapahtumiin, eli olla näkyvillä siellä missä opiskelijat ovat.
Tulokset ovat toimeksiantajalle hyödyllisiä, sillä niiden perusteella voidaan päättää, ryhdytäänkö toimenpiteisiin imagon kehittämiseksi ja maineen vahvistamiseksi opiskelijoiden keskuudessa. Tarkoituksena on, että yritys voi hyödyntää kehitysideoita imagon kehittämisessä suoraan tai jalostaa ideoita ja ottaa ne sitten käyttöön.
Teoriaosuudessa määritellään työn kannalta keskeisiä käsitteitä. Brändi, imago ja maine liittyvät vahvasti toisiinsa, mutta niiden tarkoitus sekoittuu usein toisiinsa. Tästä syystä ne ovat tärkeä määrittää ennen tutkimuksen tekemistä. Lisäksi käsittelen teoriaosuudessa brändiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti. Tutkimuksessa haastateltiin teemahaastattelun avulla viittä opiskelijaa eri korkeakouluista. Joukossa oli sekä miehiä että naisia.
Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että Turo tunnistetaan brändinä ja yleisesti tiedetään mitä yritys tekee, mutta muuten se on tuntematon ja mitään sanomaton. Kehitettävää on erityisesti Turon näkyvyydessä korkeakouluopiskelijoille. Kehitysideoita ovat Turon sosiaalisen median kanavien kehittäminen ja aktivointi sekä jalkautuminen opiskelijatapahtumiin, eli olla näkyvillä siellä missä opiskelijat ovat.
Tulokset ovat toimeksiantajalle hyödyllisiä, sillä niiden perusteella voidaan päättää, ryhdytäänkö toimenpiteisiin imagon kehittämiseksi ja maineen vahvistamiseksi opiskelijoiden keskuudessa. Tarkoituksena on, että yritys voi hyödyntää kehitysideoita imagon kehittämisessä suoraan tai jalostaa ideoita ja ottaa ne sitten käyttöön.
