Hjälppatrullen: En applikation för småbarnspedagogiken som stärker 3-5-åringars förmåga att be om hjälp
Påhls, Julia; Sundbäck, Tina; Juutinen, Milja (2021)
Påhls, Julia
Sundbäck, Tina
Juutinen, Milja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128528
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en del av Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn – stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Syftet med arbetet var att skapa en förståelse för hur viktig förmågan att be om hjälp är för att barn ska bli resursstarka. Eftersom det saknas forskning om förmågan att be om hjälp samt barncentrerat material inom småbarnspedagogiken, ville skribenterna med arbetet skapa en prototyp av en applikation som är lättillgänglig och barncentrerad.
Examensarbetets frågeställningar var: Hur synliggörs barns behov av hjälp? Hur kan barns förmåga att be om hjälp förebygga risker i framtiden?
Examensarbetets teoretiska referensram baseras på teorier som berör barns behov av hjälp, hur behovet kan identifieras samt vilka utmaningar som försvårar möjligheterna till att be om hjälp. Även risker som kan uppkomma om barn inte har förmågan att be om hjälp presenteras. Eftersom materialet som utarbetats är en prototyp av en applikation, består den teoretiska referensramen även av småbarnspedagogiken som arena för digital inlärning och vad som behöver beaktas när en app utvecklas.
Arbetet har genomförts i form av litteraturstudier och dessa studier utgör underlaget för materialet Hjälppatrullen som är ett förebyggande spel som stärker barns förmåga att be om hjälp. Spelet kan användas både individuellt och i grupp och barn har möjlighet att träna på strategier för att be om hjälp i på förhand utarbetade situationer samt i situationer som uppstår i vardagen. En expertgrupp bestående av barn och pedagoger inom småbarnspedagogiken har testat prototypen och gett sitt utlåtande. Experterna beskriver materialet som användbart och som stöd för barn att be om hjälp, ta beslut och tänka själv.
Examensarbetets frågeställningar var: Hur synliggörs barns behov av hjälp? Hur kan barns förmåga att be om hjälp förebygga risker i framtiden?
Examensarbetets teoretiska referensram baseras på teorier som berör barns behov av hjälp, hur behovet kan identifieras samt vilka utmaningar som försvårar möjligheterna till att be om hjälp. Även risker som kan uppkomma om barn inte har förmågan att be om hjälp presenteras. Eftersom materialet som utarbetats är en prototyp av en applikation, består den teoretiska referensramen även av småbarnspedagogiken som arena för digital inlärning och vad som behöver beaktas när en app utvecklas.
Arbetet har genomförts i form av litteraturstudier och dessa studier utgör underlaget för materialet Hjälppatrullen som är ett förebyggande spel som stärker barns förmåga att be om hjälp. Spelet kan användas både individuellt och i grupp och barn har möjlighet att träna på strategier för att be om hjälp i på förhand utarbetade situationer samt i situationer som uppstår i vardagen. En expertgrupp bestående av barn och pedagoger inom småbarnspedagogiken har testat prototypen och gett sitt utlåtande. Experterna beskriver materialet som användbart och som stöd för barn att be om hjälp, ta beslut och tänka själv.