Somemarkkinoinnin kehittäminen yritykselle Kolme Tähteä Oy
Tähti, Noora (2021)
Tähti, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128556
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsiteltiin yrityksen huonoa sosiaalisen median näkyvyyttä. Toimeksiantajana toimi kahvila-ravintola Kolme Tähteä Oy, joka siirsi toimipaikkansa Ouluun elokuussa 2020. Uudella paikkakunnalla yritys ei ole saanut tunnettavuutta tai näkyvyyttä. Nykyään, kun suurin osa aikuisesta väestöstä käyttää Internetiä. Sosiaalinen media on kustannustehokas paikka toteuttaa markkinointia. Opinnäytetyössä selvitettiin ja pohdittiin kuinka voidaan saada lisää näkyvyyttä valituissa sosiaalisen median kanavissa ja miten erilaiset markkinointitoimenpiteet vaikuttavat tykkääjä- tai seuraajamääriin. Toiminnallisessa osuudessa luotiin yritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka laatimiseen käytettiin apuna yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa, teoriaviitekehystä ja kilpailija-analyysiä.
Yrityksen sosiaalisen median läsnäololla tulee olla tarkoitus ja tavoitteet. Toimeksiantajalle määriteltiin omat tavoitteet ja täsmennettiin sosiaalisen median läsnäolon tarkoitusta. Sosiaalinen media on yksi tärkeimpiä yksittäisiä markkinoinnin työvälineitä, jolla voidaan palvella asiakkaita, ylläpitää asiakassuhteita ja markkinoida tuotteita sekä palveluita. Viestintäkanavien määrän noustessa on entistä tärkeämpää ottaa huomioon, että yrityksen viestintä on yhtenäistä. Sosiaalisen median päivittäminen, uudistaminen ja sosiaalisen median osaaminen ovat keinoja lisätä yritykselle seuraajia tai tykkääjiä. Sosiaalinen media on kustannustehokas markkinointikanava yritykselle.
Sosiaalisen median markkinointistrategia oli lähtökohta toimivalle markkinointisuunnitelmalle. Strategia luotiin strategiatyön eri vaiheet huomioiden. Sosiaalisen median strategiaa käsitellään yrityksen tuotteiden, asiakkaan ongelmien, ratkaisuvaihtoehtojen ja yrityksen vahvuuksien kautta. Strategiaan kirjattiin tavoiteltu kohderyhmä, valitut sosiaalisen median kanavat, tavoitteet, budjetti ja sosiaalisen median läsnäolon tarkoitus. Strategia liitettiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan, johon lisättiin myös sisältösuunnitelma. Tämä koottu suunnitelma toimii yrityksen ohjenuorana toimeksiantajan suunnitelmallisessa sosiaalisen median toteutuksessa. Opinnäytetyöstä on jätetty pois luottamuksellinen aineisto.
Yrityksen sosiaalisen median läsnäololla tulee olla tarkoitus ja tavoitteet. Toimeksiantajalle määriteltiin omat tavoitteet ja täsmennettiin sosiaalisen median läsnäolon tarkoitusta. Sosiaalinen media on yksi tärkeimpiä yksittäisiä markkinoinnin työvälineitä, jolla voidaan palvella asiakkaita, ylläpitää asiakassuhteita ja markkinoida tuotteita sekä palveluita. Viestintäkanavien määrän noustessa on entistä tärkeämpää ottaa huomioon, että yrityksen viestintä on yhtenäistä. Sosiaalisen median päivittäminen, uudistaminen ja sosiaalisen median osaaminen ovat keinoja lisätä yritykselle seuraajia tai tykkääjiä. Sosiaalinen media on kustannustehokas markkinointikanava yritykselle.
Sosiaalisen median markkinointistrategia oli lähtökohta toimivalle markkinointisuunnitelmalle. Strategia luotiin strategiatyön eri vaiheet huomioiden. Sosiaalisen median strategiaa käsitellään yrityksen tuotteiden, asiakkaan ongelmien, ratkaisuvaihtoehtojen ja yrityksen vahvuuksien kautta. Strategiaan kirjattiin tavoiteltu kohderyhmä, valitut sosiaalisen median kanavat, tavoitteet, budjetti ja sosiaalisen median läsnäolon tarkoitus. Strategia liitettiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan, johon lisättiin myös sisältösuunnitelma. Tämä koottu suunnitelma toimii yrityksen ohjenuorana toimeksiantajan suunnitelmallisessa sosiaalisen median toteutuksessa. Opinnäytetyöstä on jätetty pois luottamuksellinen aineisto.
