Kokemuksia opiskelijaprojekteista
Salonen, Joel (2021)
Salonen, Joel
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138623
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee opiskelijaprojektien kokemuksia ammattikorkeakouluissa, ja kuinka niitä voisi mahdollisesti parantaa kaikille niihin osallistuville osapuolille.
Näiden seikkojen selvittämiseksi, työssä analysoitiin tekijän itse osallistumia projekteja,
joissa huomattiin paljon erilaisia ongelmakohtia, joista osa on mahdollista estää. Näitä ovat esimerkiksi asiakkaan kiinnostuksen merkitys projektia kohtaan, sekä organisointi projektikurssilla opiskelijamäärän sekä taitotason suhteen. Monet ongelmat olisi kyetty välttämään paremman organisoinnin kautta.
Näiden lisäksi, työssä suoritettiin myös haastattelututkimus, johon osallistui ammattikorkeakoulujen opiskelijoita, jotka ovat olleet mukana vähintään kahdessa toimeksiantajaprojektissa. Haastattelun tuloksista huomattiin, että monet ongelmat olivat sittenkin hyvin tilannekohtaisia. Esimerkiksi kommunikointi asiakkaan kanssa ei ollutkaan suurin haaste, vaikka se oli joissakin projekteissa vielä ongelma. Isoin haaste oli ehdottomasti asiakkaan toimeksiannon epäselvyys, jonka vuoksi monet haastateltavat kokivat, että he eivät kyenneet selvästi tekemään projektin eteen tarpeeksi. Haastatteluista huomattiin myös se, että asiakkaan kiinnostus vaikuttaa vahvasti myös opiskelijoiden kiinnostukseen ja tätä kautta motivaatioon projektia kohtaan. Mitä suurempi motivaatio opiskelijoilla, sitä enemmän sai asiakas irti omista projekteistaan.
Työssä tutkittiin opiskelijaprojektien kaikkia eri puolia ja vaiheita, joista pyrittiin erittelemään tyypillisesti esiintyneet ongelmat. Yleisesti esiintyneisiin ongelmiin pyrittiin etsimään ratkaisuja.
Näiden seikkojen selvittämiseksi, työssä analysoitiin tekijän itse osallistumia projekteja,
joissa huomattiin paljon erilaisia ongelmakohtia, joista osa on mahdollista estää. Näitä ovat esimerkiksi asiakkaan kiinnostuksen merkitys projektia kohtaan, sekä organisointi projektikurssilla opiskelijamäärän sekä taitotason suhteen. Monet ongelmat olisi kyetty välttämään paremman organisoinnin kautta.
Näiden lisäksi, työssä suoritettiin myös haastattelututkimus, johon osallistui ammattikorkeakoulujen opiskelijoita, jotka ovat olleet mukana vähintään kahdessa toimeksiantajaprojektissa. Haastattelun tuloksista huomattiin, että monet ongelmat olivat sittenkin hyvin tilannekohtaisia. Esimerkiksi kommunikointi asiakkaan kanssa ei ollutkaan suurin haaste, vaikka se oli joissakin projekteissa vielä ongelma. Isoin haaste oli ehdottomasti asiakkaan toimeksiannon epäselvyys, jonka vuoksi monet haastateltavat kokivat, että he eivät kyenneet selvästi tekemään projektin eteen tarpeeksi. Haastatteluista huomattiin myös se, että asiakkaan kiinnostus vaikuttaa vahvasti myös opiskelijoiden kiinnostukseen ja tätä kautta motivaatioon projektia kohtaan. Mitä suurempi motivaatio opiskelijoilla, sitä enemmän sai asiakas irti omista projekteistaan.
Työssä tutkittiin opiskelijaprojektien kaikkia eri puolia ja vaiheita, joista pyrittiin erittelemään tyypillisesti esiintyneet ongelmat. Yleisesti esiintyneisiin ongelmiin pyrittiin etsimään ratkaisuja.