”Hyväksytään jokainen ihminen omana itsenään” : Suvaitsevaisuuskasvatus Ilmajoen kunnan varhaiskasvatuksessa
Mäki-Valkama, Outi (2021)
Mäki-Valkama, Outi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128555
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uutta tietoa suvaitsevaisuuskasvatuksen toteuttamisesta henkilökunnan näkökulmasta Ilmajoen kunnan varhaiskasvatuksessa. Suvaitsevaisuus on demokraattisen yhteiskunnan arvojen edistämisen kannalta tärkeä yksilön ja yhteisöjen ominaisuus. Tutkimuksesta saatavan tiedon avulla Ilmajoen kunta voi arvioida ja kehittää varhaiskasvatustoimintaansa.
Valtakunnallisesti varhaiskasvatustoimintaa määrittävissä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) päiväkotien henkilökunnan yhdeksi tehtäväksi on mainittu moninaisuutta kunnioittavan, eli suvaitsevaisen, ympäristön ja ilmapiirin luominen. Opinnäytetyötutkimuksessa selvitettiin, mitä varhaiskasvattajat mieltävät suvaitsevaisuuskasvatuksen pitävän sisällään, minkälaista suvaitsevaisuuskasvatusta päiväkodeissa toteutetaan, mitä ovat suvaitsevaisuuskasvatuksen haasteet ja kehittämismahdollisuudet, sekä minkälaisena varhaiskasvattajat pitävät omaa rooliaan suvaitsevaisuuden edistäjinä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kyselytutkimuksella 22.2.–14.3.2021. Aineistoa käsiteltiin sisällön analyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vähintään suvaitsevaisuuskasvatuksen perusteet toteutuvat pääosin kaikissa tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa. Varhaiskasvattajien mielestä suvaitsevaisuuskasvatus on arvokasvatusta, jossa lapsia ohjataan ja opetetaan toimimaan moninaisuutta kunnioittavalla ja yhdenvertaisella tavalla. Sen koettiin koostuvan mm. uuden oppimisesta, itsensä ja toisten kunnioittamisesta sekä varhaiskasvattajan sensitiivisyydestä moninaisuudelle. Käytännön menetelmiä suvaitsevaisuuskasvatuksen toteuttamiseen oli useita, yleisimpinä avoin keskustelu ja toiminnalliset menetelmät. Oman roolinsa suvaitsevaisuuden edistäjinä varhaiskasvattajat kokivat merkittäväksi. Esimerkkinä olemista ja korrektin toiminnan mallin näyttämistä pidettiin tärkeimpänä osana omaa roolia suvaitsevaisuuskasvattajana. Haasteita suvaitsevaisuuskasvatuksen laadukkaalle toteuttamiselle olivat resurssit, kodin ja päiväkodin arvoristiriidat sekä aiheen vieraus itselle. Aiheen saralta toivottiin jonkin verran koulutusta, jonka eri muodoille oltiin hyvin avoimia.
Valtakunnallisesti varhaiskasvatustoimintaa määrittävissä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) päiväkotien henkilökunnan yhdeksi tehtäväksi on mainittu moninaisuutta kunnioittavan, eli suvaitsevaisen, ympäristön ja ilmapiirin luominen. Opinnäytetyötutkimuksessa selvitettiin, mitä varhaiskasvattajat mieltävät suvaitsevaisuuskasvatuksen pitävän sisällään, minkälaista suvaitsevaisuuskasvatusta päiväkodeissa toteutetaan, mitä ovat suvaitsevaisuuskasvatuksen haasteet ja kehittämismahdollisuudet, sekä minkälaisena varhaiskasvattajat pitävät omaa rooliaan suvaitsevaisuuden edistäjinä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kyselytutkimuksella 22.2.–14.3.2021. Aineistoa käsiteltiin sisällön analyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vähintään suvaitsevaisuuskasvatuksen perusteet toteutuvat pääosin kaikissa tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa. Varhaiskasvattajien mielestä suvaitsevaisuuskasvatus on arvokasvatusta, jossa lapsia ohjataan ja opetetaan toimimaan moninaisuutta kunnioittavalla ja yhdenvertaisella tavalla. Sen koettiin koostuvan mm. uuden oppimisesta, itsensä ja toisten kunnioittamisesta sekä varhaiskasvattajan sensitiivisyydestä moninaisuudelle. Käytännön menetelmiä suvaitsevaisuuskasvatuksen toteuttamiseen oli useita, yleisimpinä avoin keskustelu ja toiminnalliset menetelmät. Oman roolinsa suvaitsevaisuuden edistäjinä varhaiskasvattajat kokivat merkittäväksi. Esimerkkinä olemista ja korrektin toiminnan mallin näyttämistä pidettiin tärkeimpänä osana omaa roolia suvaitsevaisuuskasvattajana. Haasteita suvaitsevaisuuskasvatuksen laadukkaalle toteuttamiselle olivat resurssit, kodin ja päiväkodin arvoristiriidat sekä aiheen vieraus itselle. Aiheen saralta toivottiin jonkin verran koulutusta, jonka eri muodoille oltiin hyvin avoimia.