Tue minua viittoen : Opas tukiviittomiin päiväkoti TRIO:n varhaiskasvattajille ja lasten vanhemmille
Pollari, Josefiina; Peltola, Susanna; Hietamäki, Hilla (2021)
Pollari, Josefiina
Peltola, Susanna
Hietamäki, Hilla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138638
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä hyötyä tukiviittomista on yleisesti ja miten niitä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia ajatuksia tukiviittomat varhaiskasvattajissa sekä lasten vanhemmissa herättivät. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Seinäjoella sijaitsevan päiväkoti TRIO:n kanssa. Teoriaosuudessa esitellään ensin lapsen kielellistä kehitystä ennen kouluikää ja sitä, miten kielellisiä haasteita tuetaan varhaiskasvatuksessa. Toisessa teorialuvussa määritellään tukiviittomia ja niiden käyttöä varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Kolmannessa teorialuvussa keskitytään osallisuuden ja yhteisöllisyyden toteutumiseen päiväkodissa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se toteutettiin kvalitatiivisella sekä kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusta varten haastateltiin kaikkia päiväkodin varhaiskasvattajia teemahaastattelun muodossa, ja päiväkodin lasten vanhempia Webropol- kyselyn kautta. Haastattelut toteutettiin 23 ja 24.11.2020 ja kysely aikavälillä 1.12.2020 - 13.12.2020. Vastausten ja teorian pohjalta koottiin yhteen opas tukiviittomista, joka selventää varhaiskasvattajille ja vanhemmille tukiviittomien käytön hyödyt sekä niiden käytön tarkoituksen.
Haastatteluiden tuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvattajat uskoivat tukiviittomista olevan hyötyä kaikille lapsille. Niiden nähtiin olevan hyödyllisiä kielelliselle kehitykselle sekä tuovan apua lapsen ja aikuisen väliseen kommunikointiin arkisissa tilanteissa. Tukiviittomat nähtiin myös yhtenä mahdollisena välineenä lapsen omien tunteiden ja mielipiteiden ilmaisuun. Webropol-kyselyn tulokset taas ilmensivät, että suurimmalle osalle vanhemmista tukiviittomat olivat tuntemattomia. Vähän yli puolet vanhemmista olisi valmis kuitenkin kokeilemaan tukiviittomia arjessa, kun taas loput eivät kokeneet tarvetta tukiviittomien käytölle. Suurin osa vanhemmista oli myös sitä mieltä, että tukiviittomista voisi olla hyötyä lapselle.
Avainsanat: varhaiskasvatus, tukiviittomat, kielellinen kehitys, osallisuus, yhteisöllisyys
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se toteutettiin kvalitatiivisella sekä kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusta varten haastateltiin kaikkia päiväkodin varhaiskasvattajia teemahaastattelun muodossa, ja päiväkodin lasten vanhempia Webropol- kyselyn kautta. Haastattelut toteutettiin 23 ja 24.11.2020 ja kysely aikavälillä 1.12.2020 - 13.12.2020. Vastausten ja teorian pohjalta koottiin yhteen opas tukiviittomista, joka selventää varhaiskasvattajille ja vanhemmille tukiviittomien käytön hyödyt sekä niiden käytön tarkoituksen.
Haastatteluiden tuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvattajat uskoivat tukiviittomista olevan hyötyä kaikille lapsille. Niiden nähtiin olevan hyödyllisiä kielelliselle kehitykselle sekä tuovan apua lapsen ja aikuisen väliseen kommunikointiin arkisissa tilanteissa. Tukiviittomat nähtiin myös yhtenä mahdollisena välineenä lapsen omien tunteiden ja mielipiteiden ilmaisuun. Webropol-kyselyn tulokset taas ilmensivät, että suurimmalle osalle vanhemmista tukiviittomat olivat tuntemattomia. Vähän yli puolet vanhemmista olisi valmis kuitenkin kokeilemaan tukiviittomia arjessa, kun taas loput eivät kokeneet tarvetta tukiviittomien käytölle. Suurin osa vanhemmista oli myös sitä mieltä, että tukiviittomista voisi olla hyötyä lapselle.
Avainsanat: varhaiskasvatus, tukiviittomat, kielellinen kehitys, osallisuus, yhteisöllisyys