Kemppi WeldEye - Hitsauksen opetustyökaluna
Turja, Olli (2021)
Turja, Olli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138562
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Lapualla oppilaitos Sedussa käytössä olevan pilvipohjaisen Kemppi WeldEye-hitsausohjelmiston ja Kemppi ArcQ-lukijalaitteiden hyödyntämistä levyseppähitsaajan perustutkinnon opetuksessa ja harjoitteiden hallinnassa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käyttöohjeet ArcQ-lukijalaitteelle oppilaitosolosuhteissa tapahtuvaa käyttöä varten ja tutkia, minkälaisia vaikutuksia laitteiden käyttämisellä on oppimisen ja opettamisen suhteen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa on kolme pääaihetta. Ensimmäinen käsittelee aiheen pedagogista näkökulmaa ja alan termistöä sekä käsitteitä. Toisena aiheena selvitettiin, mistä juontaa ammatillisen tutkinnon perusteet, sekä ammatillisen tutkinnon osan Hitsaus-arviointiperusteet ja ammattitaitovaatimukset. Kolmantena aiheena tutkittiin Kemppi WeldEye-ohjelmiston toimintoja ja mahdollisuuksia harjoitteiden, hitsauspätevyyksien ja dokumentoinnin suhteen, perustutkinnon arvioinnin ja opetuksen kannalta.
Tutkimustuloksien analysointi ja pohdinta keskustelujen, haastattelujen ja kyselyn perusteella osoitti, että WeldEye-ohjelmiston hyödyntäminen ArcQ-lukijoiden kanssa opetuskäytössä on hyödyllistä. Tutkimuksessa ei pystytty tarkasti määrittelemään tai mittaamaan, kuinka suuri hyöty verrattuna aiempaan on. Käyttäjäkokemuksen pohjalta voidaan kumminkin todeta, että valtaosa koki hitsausdatan keräämisen ja sen tutkimisen hyödylliseksi opinnoissaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käyttöohjeet ArcQ-lukijalaitteelle oppilaitosolosuhteissa tapahtuvaa käyttöä varten ja tutkia, minkälaisia vaikutuksia laitteiden käyttämisellä on oppimisen ja opettamisen suhteen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa on kolme pääaihetta. Ensimmäinen käsittelee aiheen pedagogista näkökulmaa ja alan termistöä sekä käsitteitä. Toisena aiheena selvitettiin, mistä juontaa ammatillisen tutkinnon perusteet, sekä ammatillisen tutkinnon osan Hitsaus-arviointiperusteet ja ammattitaitovaatimukset. Kolmantena aiheena tutkittiin Kemppi WeldEye-ohjelmiston toimintoja ja mahdollisuuksia harjoitteiden, hitsauspätevyyksien ja dokumentoinnin suhteen, perustutkinnon arvioinnin ja opetuksen kannalta.
Tutkimustuloksien analysointi ja pohdinta keskustelujen, haastattelujen ja kyselyn perusteella osoitti, että WeldEye-ohjelmiston hyödyntäminen ArcQ-lukijoiden kanssa opetuskäytössä on hyödyllistä. Tutkimuksessa ei pystytty tarkasti määrittelemään tai mittaamaan, kuinka suuri hyöty verrattuna aiempaan on. Käyttäjäkokemuksen pohjalta voidaan kumminkin todeta, että valtaosa koki hitsausdatan keräämisen ja sen tutkimisen hyödylliseksi opinnoissaan.