Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Koronaviruksen vaikutus kuluttajien verkko-ostamiseen
Saravesi, Tiina (2021)
Saravesi, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128517
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka koronavirus vaikuttaa kuluttajien verkko-ostamiseen ja ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyö on kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus ja se on rajattu koskemaan Suomessa sijaitsevia päivittäistavara- ja vaateliikkeitä. Opinnäytetyön tietoperustan pohjalta on luotu kyselytutkimus. Tutkimuksen pääongelmana on se, että kuinka koronavirus vaikuttaa kuluttajien verkko-ostamiseen ja ostokäyttäytymiseen. Alaongelmina ovat: kuinka paljon kivijalkamyymälöissä asiointia on vähennetty? Kuinka paljon useammin on ostettu verkkokaupan kautta? Kuinka paljon enemmän/vähemmän rahaa on kulutettu ostoksiin koronapandemian aikana? Alaongelmien avulla pyrittiin löytämään vastauksia pääongelmaan sekä täydentämään sitä. Kyselytutkimus luotiin Webropol-ohjelmalla ja tuloksia analysoitiin SPSS Statistics-ohjelmiston ja Webropolin omien työkalujen avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli täysi-ikäiset kuluttajat, ja vastauksia kyselyyn tuli 833.
Tietoperusta koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäinen luku käsittelee verkkokauppaa Suomessa ja koronan vaikutuksia siihen. Toinen luku käsittelee kuluttajan ostopolkua. Ostopolku alkaa ärsykkeen aktivoitumisesta ja ostotarpeen tunnistamisesta, edeten tiedonhakuun, eri vaihtoehtojen vertailuun, ostopäätöksen tekoon ja ostopäätöksen jälkeiseen käyttäytymiseen.
Tietoperustan viimeisessä osiossa syvennytään koronaviruksen tuomiin rajoituksiin yleisesti, kuten myös siihen kuinka ne ovat vaikuttaneet päivittäistavara- ja vaateliikkeissä asioimiseen ja verkko-ostamiseen.
Tutkimuksen toteutus- ja tulososiossa käydään läpi tutkimusmenetelmä ja keskeisimmät tulokset. Tutkimuksen keskeisin havainto on se, että korona-aika sai kuluttajat tilaamaan päivittäistavaroita ja vaatteita yhä enemmän verkon kautta, ja myös kauppakassi- ja noutopalveluiden suosio nousi merkittävästi.
Viimeiseksi pohdintaosiossa kerrataan ja pohditaan tutkimuksen tuloksia ja jatkotutkimusmahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen. Opinnäytetyön lopusta löytyy myös oman oppimisen arviointi. Opinnäytetyön liitteinä ovat Webropolin kyselylomake sekä keskeisimmät SPSS Statistics-analyysit sekä Webropolin ristiintaulukko sukupuolten välisistä eroista vaatehankinnoissa.
Tietoperusta koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäinen luku käsittelee verkkokauppaa Suomessa ja koronan vaikutuksia siihen. Toinen luku käsittelee kuluttajan ostopolkua. Ostopolku alkaa ärsykkeen aktivoitumisesta ja ostotarpeen tunnistamisesta, edeten tiedonhakuun, eri vaihtoehtojen vertailuun, ostopäätöksen tekoon ja ostopäätöksen jälkeiseen käyttäytymiseen.
Tietoperustan viimeisessä osiossa syvennytään koronaviruksen tuomiin rajoituksiin yleisesti, kuten myös siihen kuinka ne ovat vaikuttaneet päivittäistavara- ja vaateliikkeissä asioimiseen ja verkko-ostamiseen.
Tutkimuksen toteutus- ja tulososiossa käydään läpi tutkimusmenetelmä ja keskeisimmät tulokset. Tutkimuksen keskeisin havainto on se, että korona-aika sai kuluttajat tilaamaan päivittäistavaroita ja vaatteita yhä enemmän verkon kautta, ja myös kauppakassi- ja noutopalveluiden suosio nousi merkittävästi.
Viimeiseksi pohdintaosiossa kerrataan ja pohditaan tutkimuksen tuloksia ja jatkotutkimusmahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen. Opinnäytetyön lopusta löytyy myös oman oppimisen arviointi. Opinnäytetyön liitteinä ovat Webropolin kyselylomake sekä keskeisimmät SPSS Statistics-analyysit sekä Webropolin ristiintaulukko sukupuolten välisistä eroista vaatehankinnoissa.