Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koronaviruksen vaikutus kuluttajien verkko-ostamiseen

Saravesi, Tiina (2021)

 
Avaa tiedosto
ONT_SaravesiTiina1.pdf (1.780Mt)
Lataukset: 


Saravesi, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128517
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka koronavirus vaikuttaa kuluttajien verkko-ostamiseen ja ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyö on kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus ja se on rajattu koskemaan Suomessa sijaitsevia päivittäistavara- ja vaateliikkeitä. Opinnäytetyön tietoperustan pohjalta on luotu kyselytutkimus. Tutkimuksen pääongelmana on se, että kuinka koronavirus vaikuttaa kuluttajien verkko-ostamiseen ja ostokäyttäytymiseen. Alaongelmina ovat: kuinka paljon kivijalkamyymälöissä asiointia on vähennetty? Kuinka paljon useammin on ostettu verkkokaupan kautta? Kuinka paljon enemmän/vähemmän rahaa on kulutettu ostoksiin koronapandemian aikana? Alaongelmien avulla pyrittiin löytämään vastauksia pääongelmaan sekä täydentämään sitä. Kyselytutkimus luotiin Webropol-ohjelmalla ja tuloksia analysoitiin SPSS Statistics-ohjelmiston ja Webropolin omien työkalujen avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli täysi-ikäiset kuluttajat, ja vastauksia kyselyyn tuli 833.

Tietoperusta koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäinen luku käsittelee verkkokauppaa Suomessa ja koronan vaikutuksia siihen. Toinen luku käsittelee kuluttajan ostopolkua. Ostopolku alkaa ärsykkeen aktivoitumisesta ja ostotarpeen tunnistamisesta, edeten tiedonhakuun, eri vaihtoehtojen vertailuun, ostopäätöksen tekoon ja ostopäätöksen jälkeiseen käyttäytymiseen.

Tietoperustan viimeisessä osiossa syvennytään koronaviruksen tuomiin rajoituksiin yleisesti, kuten myös siihen kuinka ne ovat vaikuttaneet päivittäistavara- ja vaateliikkeissä asioimiseen ja verkko-ostamiseen.

Tutkimuksen toteutus- ja tulososiossa käydään läpi tutkimusmenetelmä ja keskeisimmät tulokset. Tutkimuksen keskeisin havainto on se, että korona-aika sai kuluttajat tilaamaan päivittäistavaroita ja vaatteita yhä enemmän verkon kautta, ja myös kauppakassi- ja noutopalveluiden suosio nousi merkittävästi.

Viimeiseksi pohdintaosiossa kerrataan ja pohditaan tutkimuksen tuloksia ja jatkotutkimusmahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen. Opinnäytetyön lopusta löytyy myös oman oppimisen arviointi. Opinnäytetyön liitteinä ovat Webropolin kyselylomake sekä keskeisimmät SPSS Statistics-analyysit sekä Webropolin ristiintaulukko sukupuolten välisistä eroista vaatehankinnoissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste