Liikkumisen iloa taaperoikäisille: Liikuntaleikkiopas kotiin
Salo, Janika (2021)
Salo, Janika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138654
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena valmistui liikuntaleikkiopas 1–3-vuotiaille lapsille kotiin. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kertunlaakson seura-kuntakodin perhekerhon kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda innostava ja helppokäyttöinen liikuntaleikkiopas, jota voi käyttää kotona. Oppaan tavoitteena on kannustaa aikuista lapsen kanssa liikkumiseen arjessa.
Teorialähteiden, kokemusperäisen havainnoinnin sekä Kertunlaakson seurakun-nan työntekijöiden palautteen tuloksena syntyi oppaaseen 43 erilaista liikuntaleik-kiä. Leikkejä on muokattu niin, että ne sopivat kotiin käytettäväksi ja niitä voi tehdä myös yhden lapsen kanssa. Oppaan leikit on jaoteltu eri aiheiden mukaan. Opas sisältää liikuntaleikkien lisäksi tietoa kodin merkityksestä lapsen liikuntaan sekä kuusi tekoa, joilla voidaan innostaa lasta liikkumaan. Nämä kuusi tekoa ovat: ole läsnä, tee arkiympäristöstä virikkeellinen, älä ole liian varovainen, kehu ja lohduta lasta, rohkaise ja kannusta, anna lapsen käyttää omaa mielikuvistusta sekä kuuntele.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään 1–3-vuotiaan lapsen kehityksen pääpiirteitä sekä liikunnan merkitystä lapselle. Teorian lopussa kerrotaan tavoit-teellisesta liikunnan ohjaamisesta ja vanhemman merkityksestä lasten liikunnassa. Lopussa tarkastellaan opinnäytetyöprosessia sekä pohditaan, miten opas on saa-nut lopullisen muotonsa.
Lähtökohtana opinnäytetyölle oli saada luotua vanhemmille helppo työkalu lapsen liikuttamiseen ilman, että tarvitsee lähteä kotoa pois. Oppaan laatiminen oli ajankohtaista sekä mieluinen tuote yhteistyötaholle. Tulevaisuuden tavoitteena on, että liikuntaleikkioppaasta hyötyvät sekä lapset että aikuiset.
Teorialähteiden, kokemusperäisen havainnoinnin sekä Kertunlaakson seurakun-nan työntekijöiden palautteen tuloksena syntyi oppaaseen 43 erilaista liikuntaleik-kiä. Leikkejä on muokattu niin, että ne sopivat kotiin käytettäväksi ja niitä voi tehdä myös yhden lapsen kanssa. Oppaan leikit on jaoteltu eri aiheiden mukaan. Opas sisältää liikuntaleikkien lisäksi tietoa kodin merkityksestä lapsen liikuntaan sekä kuusi tekoa, joilla voidaan innostaa lasta liikkumaan. Nämä kuusi tekoa ovat: ole läsnä, tee arkiympäristöstä virikkeellinen, älä ole liian varovainen, kehu ja lohduta lasta, rohkaise ja kannusta, anna lapsen käyttää omaa mielikuvistusta sekä kuuntele.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään 1–3-vuotiaan lapsen kehityksen pääpiirteitä sekä liikunnan merkitystä lapselle. Teorian lopussa kerrotaan tavoit-teellisesta liikunnan ohjaamisesta ja vanhemman merkityksestä lasten liikunnassa. Lopussa tarkastellaan opinnäytetyöprosessia sekä pohditaan, miten opas on saa-nut lopullisen muotonsa.
Lähtökohtana opinnäytetyölle oli saada luotua vanhemmille helppo työkalu lapsen liikuttamiseen ilman, että tarvitsee lähteä kotoa pois. Oppaan laatiminen oli ajankohtaista sekä mieluinen tuote yhteistyötaholle. Tulevaisuuden tavoitteena on, että liikuntaleikkioppaasta hyötyvät sekä lapset että aikuiset.