Tunnetaidot ja palautekulttuuri varhaiskasvatuksen työhyvinvoinnin tukena
Määttä, Essi (2021)
Määttä, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148666
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin tuotekehitysprosessin avulla työhyvinvointivalmennus tunnetaitoihin sekä palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen. Työhyvinvointivalmennus on kehitetty omalle yritykselleni ja arvioin sen toimivuutta tässä opinnäytetyössä.
Työhyvinvointivalmennus toteutettiin tuotekehitysprosessin avulla, joka sisälsi aiheisiin liittyvää teoria- ja tutkimustietoa sekä työyhteisölle tehdyn alkuhaastattelun. Alkuhaastattelussa käytettiin laadullista aineistonkeruumenetelmää ja haastateltiin työyhteisöä yksilökyselyllä verkossa. Valmennuksen tapaamiset toteutettiin työelämäkumppanin toimipisteellä sekä videovalmennuksen avulla syksyllä 2020. Tapaamisia oli yhteensä neljä, ja niissä yhdistyi teoriatieto, dialogi, toiminnalliset ja vuorovaikutteiset harjoitukset sekä omien tunteiden havainnointi. Ennen toteutettua valmennusta, työyhteisöllä ei ole ollut selkeää mallia tai tapaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Opinnäytetyön tuloksena pilotoitiin työhyvinvointivalmennus, jota jatkossa oma yrityksesi pääsee hyödyntämään ja jatkokehittämään. Työhyvinvointivalmennuksen loppukysely toteutettiin kaksi viikkoa valmennuksen jälkeen, palautteiden sekä kokemusten perusteella työyhteisön mielestä valmennus oli toimiva, tarpeellinen ja työyhteisön palautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehittävä. Työelämäkumppanin myönteinen ilmapiiri lisääntyi ja myönteistä palautetta alettiin antamaan työyhteisössä enemmän.
Työhyvinvointivalmennus toteutettiin tuotekehitysprosessin avulla, joka sisälsi aiheisiin liittyvää teoria- ja tutkimustietoa sekä työyhteisölle tehdyn alkuhaastattelun. Alkuhaastattelussa käytettiin laadullista aineistonkeruumenetelmää ja haastateltiin työyhteisöä yksilökyselyllä verkossa. Valmennuksen tapaamiset toteutettiin työelämäkumppanin toimipisteellä sekä videovalmennuksen avulla syksyllä 2020. Tapaamisia oli yhteensä neljä, ja niissä yhdistyi teoriatieto, dialogi, toiminnalliset ja vuorovaikutteiset harjoitukset sekä omien tunteiden havainnointi. Ennen toteutettua valmennusta, työyhteisöllä ei ole ollut selkeää mallia tai tapaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Opinnäytetyön tuloksena pilotoitiin työhyvinvointivalmennus, jota jatkossa oma yrityksesi pääsee hyödyntämään ja jatkokehittämään. Työhyvinvointivalmennuksen loppukysely toteutettiin kaksi viikkoa valmennuksen jälkeen, palautteiden sekä kokemusten perusteella työyhteisön mielestä valmennus oli toimiva, tarpeellinen ja työyhteisön palautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehittävä. Työelämäkumppanin myönteinen ilmapiiri lisääntyi ja myönteistä palautetta alettiin antamaan työyhteisössä enemmän.