Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vastasyntyneiden teho-osaston hoitotyön osaamisalueet

Rosling, Mirka (2012)

 
Avaa tiedosto
Rosling_Mirka.pdf (171.4Kt)
Lataukset: 


Rosling, Mirka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316237
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyön osaamisalueita vastasyntyneiden teho-osastolla kirjallisuuteen perustuen. Osaamisalueet jaettiin Patricia Bennerin tekemän jaon mukaisesti ja ne sisältävät seuraavat alueet: auttaminen, opettaminen ja ohjaaminen, diagnosointi ja tarkkailu, nopeasti muuttuvien tilanteiden tehokas hallinta, hoitotoimenpiteiden ja hoito-ohjelmien toteuttaminen ja valvonta, hoidon laaduntarkkailu- ja varmistus sekä organisatoriset ja työrooliin liittyvät taidot. Lisäksi työssä tarkasteltiin sairaanhoitajien osaamisen tasoja noviisista asiantuntijaksi Patricia Bennerin (1993) teoriaan perustuen.

Työ vastasyntyneiden teho-osastolla on vaativaa ja hyvin haasteellista. Viikkoja, joskus kuukausiakin ennenaikaisesti syntyneet keskosvauvat sekä sairaat vastasyntyneet ovat monimutkainen potilasryhmä. Vaativuutta työssä lisää vauvojen moninaiset ongelmat, jotka johtuvat elimistön epäkypsyydestä ja sairauksista. Tästä johtuen sairaanhoitajan osaamisalueet ovat hyvin laajoja kokonaisuuksia. Työn haastavuutta ja osaamisvaati-muksia lisää tilanteiden nopea vaihtuvuus ja välillä hektinenkin työtahti.

Sairaanhoitajan oppimispolku on pitkä ja monivaiheinen. Se alkaa heti opiskeluvaiheessa ja jatkuu siitä tietojen, taitojen ja kokemuksen karttuessa kohti taitavan hoitajan tasoa ja monilla myös kohti asiantuntijan tasoa. Kokemus hoitotyöstä ei kuitenkaan ole pelkästään ajankulumista, vaan se on aktiivinen tapahtumasarja, jossa sairaanhoitaja tarkistaa ja muuttaa aikaisempia käsityksiään, ajatuksiaan ja teorioitaan joutuessaan todellisiin tilanteisiin. Asiantuntijan tasolle siirtyminen on haasteellista ja jotkut eivät saavuta sitä koskaan.

Työ toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja siitä tehtävän sisällönanalyysin avulla. Työssä käytetty aineisto kerättiin Aleksi, Linda ja Medic tietokannoista sekä manuaalisesti alan kirjallisuudesta ja muista julkaisuista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste