Graafisen ohjeiston suunnittelu ja toteutus Finnfeelings- ja Kultakeskus Hopeaa -brändeille
Saali, Laura (2021)
Saali, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148739
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa graafinen ohjeisto Kultakeskus Oy:n brändeille nimeltä Finnfeelings ja Kultakeskus Hopeaa. Molemmille brändeille suunniteltiin ja toteutettiin brändien visuaalista viestintää tukeva graafinen ohjeisto sisältäen logon, värit, typografian, kuvamaailman ja sovellutukset muutamiin markkinointimateriaaleihin. Graafisen ohjeiston tarkoituksena on yhtenäistää ja johdonmukaistaa brändien visuaalista ilmettä viestinnän eri osa-alueilla ja tarjota selkeät ohjeet brändien visuaalisten elementtien soveltamisesta eri käyttökohteisiin ja -tarkoituksiin.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostuu kahdesta luvusta, jotka käsittelevät visuaalisen ilmeen suunnittelua tukevia aiheita, brändiä ja visuaalista identiteettiä. Brändin teoriaa tutkittaessa käsiteltiin brändin tehtävät, brändin rakentuminen ja brändi-identiteetti. Bränditeorian pohjalta havaittiin brändi-identiteetin liittyminen yritysilmeen visuaalisiin elementteihin. Visuaalisen identiteetin teorian lisäksi käsiteltiin visuaaliset elementit; logo, liikemerkki, typografia, värit, kuvamaailma ja muut graafiset elementit. Graafisen ohjeiston suunnittelun tueksi käsiteltiin graafista ohjeistoa ja visuaalista suunnitteluprosessia; mitä graafinen ohjeisto sisältää ja millaisia työkaluja ja -menetelmiä voidaan käyttää visuaalisen suunnitteluprosessin tukena.
Opinnäytetyön analyyttinen osuus koostuu toimeksiantajan brändien nykyisen viestinnän havainnoinnista sekä vertailuanalyysistä. Havainnoimalla brändien nykyistä viestintää, pystyttiin määrittämään brändien viestinnän nykytilaa ja visuaalista ilmettä. Vertailuanalyysin avulla pystyttiin suunnittelemaan ja toteuttamaan muista toimijoista erottuva visuaalinen ilme.
Analyyttisen osuuden pohjalta opinnäytetyö eteni toiminnalliseen osuuteen, jossa hyödynnettiin konseptisuunnittelua. Molemmille brändeille luotiin kolme konseptisuunnitelmaa, jotka toteutettiin teoreettisen tietoperustan, nykyisen viestinnän analysoinnin ja vertailuanalyysin tulosten pohjalta. Konseptisuunnitelmat visualisoitiin tunnelmatauluiksi ja esitettiin brändityöpajassa. Brändityöpajassa saadun palautteen perusteella tunnelmatauluja pystyttiin jatkokehittämään ja yhdistelemään graafisen ohjeiston toteuttamiseksi.
Opinnäytetyöprosessi alkoi tammikuussa 2021 ja päättyi toukokuussa 2021. Opinnäytetyön tavoitteiden mukaisesti opinnäytetyötekijä suunnitteli ja toteutti graafisen ohjeiston toimeksiantajan brändeille nimeltä Finnfeelings ja Kultakeskus Hopeaa. Tavoitteiden mukaisesti opinnäytetyötekijä pystyi syventämään ymmärrystään ja osaamistaan brändäyksestä ja visuaalisen identiteetin suunnittelusta. Toimeksiantaja sai käyttöönsä graafiset ohjeistot, jotka johdonmukaistavat brändien visuaalisen viestinnän suunnittelua.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostuu kahdesta luvusta, jotka käsittelevät visuaalisen ilmeen suunnittelua tukevia aiheita, brändiä ja visuaalista identiteettiä. Brändin teoriaa tutkittaessa käsiteltiin brändin tehtävät, brändin rakentuminen ja brändi-identiteetti. Bränditeorian pohjalta havaittiin brändi-identiteetin liittyminen yritysilmeen visuaalisiin elementteihin. Visuaalisen identiteetin teorian lisäksi käsiteltiin visuaaliset elementit; logo, liikemerkki, typografia, värit, kuvamaailma ja muut graafiset elementit. Graafisen ohjeiston suunnittelun tueksi käsiteltiin graafista ohjeistoa ja visuaalista suunnitteluprosessia; mitä graafinen ohjeisto sisältää ja millaisia työkaluja ja -menetelmiä voidaan käyttää visuaalisen suunnitteluprosessin tukena.
Opinnäytetyön analyyttinen osuus koostuu toimeksiantajan brändien nykyisen viestinnän havainnoinnista sekä vertailuanalyysistä. Havainnoimalla brändien nykyistä viestintää, pystyttiin määrittämään brändien viestinnän nykytilaa ja visuaalista ilmettä. Vertailuanalyysin avulla pystyttiin suunnittelemaan ja toteuttamaan muista toimijoista erottuva visuaalinen ilme.
Analyyttisen osuuden pohjalta opinnäytetyö eteni toiminnalliseen osuuteen, jossa hyödynnettiin konseptisuunnittelua. Molemmille brändeille luotiin kolme konseptisuunnitelmaa, jotka toteutettiin teoreettisen tietoperustan, nykyisen viestinnän analysoinnin ja vertailuanalyysin tulosten pohjalta. Konseptisuunnitelmat visualisoitiin tunnelmatauluiksi ja esitettiin brändityöpajassa. Brändityöpajassa saadun palautteen perusteella tunnelmatauluja pystyttiin jatkokehittämään ja yhdistelemään graafisen ohjeiston toteuttamiseksi.
Opinnäytetyöprosessi alkoi tammikuussa 2021 ja päättyi toukokuussa 2021. Opinnäytetyön tavoitteiden mukaisesti opinnäytetyötekijä suunnitteli ja toteutti graafisen ohjeiston toimeksiantajan brändeille nimeltä Finnfeelings ja Kultakeskus Hopeaa. Tavoitteiden mukaisesti opinnäytetyötekijä pystyi syventämään ymmärrystään ja osaamistaan brändäyksestä ja visuaalisen identiteetin suunnittelusta. Toimeksiantaja sai käyttöönsä graafiset ohjeistot, jotka johdonmukaistavat brändien visuaalisen viestinnän suunnittelua.