Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaukaista koreografiaa luomassa : koreografian rakentaminen etäyhteyden välityksellä

Salonen, Aino (2021)

Avaa tiedosto
KAUKAISTA KOREOGRAFIAA LUOMASSA – Koreografian rakentaminen etäyhteyden välityksellä (396.6Kt)
Lataukset: 


Salonen, Aino
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148705
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian tanssinopettajatutkinnon (AMK) taiteellisen opinnäytetyökokonaisuuden kirjallinen osa. Taiteellinen osa Enter – Space on neljälle tanssijalle tehty nykytanssiteos, joka esitetään osana Köydet irti! ­festivaalia toukokuussa 2021.

Opinnäytetyön kirjallinen osuus keskittyy tutkimaan tanssiteoksen rakentamista Zoom­alustaa hyödyntäen. Tutkielman tavoitteena on tarkastella etätyöskentelyn haasteita ja mahdollisuuksia, tuoda kirjoittajalle tietoa ja keinoja Zoomin kanssa työskentelystä koreografian rakentamisessa sekä syventää kirjoittajan omaa koreografista ajattelua. Teksti pohjautuu pitkälti kirjoittajan havaintojen ja kokemusten sekä tanssijoiden kanssa tanssiteoksen harjoitusperiodin aikana käytyjen keskustelujen varaan. Lähdemateriaalina on myös hyödynnetty kirjallisuutta sekä asiantuntijahaastattelua.

Tutkielman aluksi tarkastellaan, kuinka työ kytkeytyy laajemmassa mittakaavassa tanssin ja teknologian kontekstissa tanssin historiaan ja nykypäivään. Seuraava luku käsittelee tutkielman taiteellisen osan rakentamisessa käytettyjä työskentelytapoja, koreografisia valintoja sekä liikekielen muovautumista. Neljännessä luvussa kirjoittaja tarkastelee havaintoja etätyöskentelyn ja yhteisessä tilassa työskentelyn eroavaisuuksista, jotka ovat nousseet esille taiteellisen osan harjoitusperiodin aikana. Viimeisessä luvussa kirjoittaja kokoaa yhteen taiteellisesta prosessista esiin tulleita havaintoja.

Tämä tutkielma osoittaa, että vaikka tanssiteoksen rakentamisessa etäyhteyksiä hyödyntäen on monia haasteita, teosprosessi on mahdollista toteuttaa etänä. Etätyöskentely myös muovaa teoksen koreografista prosessia. Tutkielma tarjoaa havaintoja kirjoittajan prosessista työkaluiksi ja neuvoiksi taiteen tekijöille, jotka tulevaisuudessa joutuvat ja pääsevät toteuttamaan taiteellisia projekteja etäyhteyksiä hyödyntäen. Tärkeänä havaintoja on myös huomio siitä, kuinka taiteen on oltava valmis uudistumaan muuttuvan maailman mukana.
 
This study is written as a partial fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences, Ltd. The artistic choreographic part of the degree is a performance work Enter – Space for four dancers, performed as a part of Köydet irti! ­festival in May 2021.

The written part of the thesis is focused on how working via Zoom affects creating a dance performance. The aim of the study is to find the challenges and possibilities of working distantly and for the author to learn how to use Zoom as a dance work platform as well as to deepen the author’s choreographic thoughts. The text is based on the author’s personal reflections and experiences, and discussions with the dancers throughout the rehearsal period of the performance work. In addition, source material has been gathered from various written sources and from an interview with a choreographer with experience on working distantly.

The study begins with contemplating how the work is connected to the history and present day of dance in a larger scale in the context of dance and technology. The next chapter opens the working methods, choreographic choices and shaping of the movement material in the choreographic part of the study. In the fourth chapter, the author reflects upon the observations regarding the differences between working distantly versus in the same space with the dancers. The final chapter concludes the observations that arose from the choreographic process.

This thesis shows that although there are many obstacles in working distantly, it can be done and the choreographic process shapes with the working environment. The study provides insight into the author’s process as tools and advice for artists who may have to create artistic projects using distant learning as a part of the process in the future. It also reflects on how important it is to be able to renew and reform art in this ever­changing world.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste