Me-talon tyttökerhon kiinnostavuus ja merkitys kävijöiden näkökulmasta
Virtanen, Elli (2021)
Virtanen, Elli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138574
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajana toimivan Fingerroosin säätiön Me-talon tyttökerhon kiinnostavuutta ja merkittävyyttä sen kävijöiden mielestä. Tarkoituksena oli selvittää, miksi kävijät käyvät kerhossa sekä millaisia hyötyjä ja merkityksiä kerholla on heille. Tavoitteena oli saada selville lasten omia mielipiteitä ja kokemuksia kerhosta sekä niiden kautta mahdollisesti kehittää kerhoa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin viittä tyttökerhossa käynyttä lasta. Lasten haastattelut toteutettiin WhatsApp-videopuheluiden välityksellä pandemiatilanteen vuoksi. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka teemoina olivat tyttökerho harrastuksena, tuki ja hyöty kerhosta, sosiaalisuus ja kaverit sekä kiusaamisen ehkäisy. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella kävijöillä on tyttökerhosta positiivisia kokemuksia. Kerhon kiinnostavuuden kannalta kerhon toiminta ja kaverit olivat etusijalla. Vastausten perustella lapset kokivat kerhon toiminnan tärkeäksi ja, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen. Vastausten mukaan tyttökerhon keskusteluaiheet sen sijaan eivät olleet jääneet lasten mieleen ja niitä mainittiin vain muutama. Vain tytöille suunnattu kerho koettiin rauhallisena paikkana ilman poikia, joiden käytös nähtiin osittain negativisena. Kerhon ohjaajia pidettiin avuliana ja tukea tarjoavina. Tulosten perusteella lapset tietävät kerhon säännöt kiusaamiseen liittyen sekä kiusaamisen seuraamukset. Kerhossa ei vastausten perusteella juurikaan kiusaamista kiutenkaan esiinny. Hyötyjä kävijöille ovat tulosten mukaan olleet uusien asioiden oppiminen ja uudet kaverit kerhosta.
Tulosten perusteella voi tulkita, että sosiaaliset suhteet ja itse kerhon toiminta ovat lapsille tärkeimpiä asioita tyttökerhossa. Vain tytöille suunnattu kerho koettiin positiivisena ja rauhallisena, vaikka tulosten tulkinnan perusteella sen merkitys ei noussutkaan suureksi. Tuloksista voi tulkita, että lapset tietävät kiusaamisen olevan kiellettyä ja siitä on keskusteltu kerhossa, mutta sen merkityksestä heidän omaan toimintaansa ei ole varmuutta. Vastausten kautta voi tulkita, että lapset viihtyvät kerhossa ja ovat myös hyötyneet siitä, joten sillä on merkitystä heidän hyvinvointinsa kannalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin viittä tyttökerhossa käynyttä lasta. Lasten haastattelut toteutettiin WhatsApp-videopuheluiden välityksellä pandemiatilanteen vuoksi. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka teemoina olivat tyttökerho harrastuksena, tuki ja hyöty kerhosta, sosiaalisuus ja kaverit sekä kiusaamisen ehkäisy. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella kävijöillä on tyttökerhosta positiivisia kokemuksia. Kerhon kiinnostavuuden kannalta kerhon toiminta ja kaverit olivat etusijalla. Vastausten perustella lapset kokivat kerhon toiminnan tärkeäksi ja, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen. Vastausten mukaan tyttökerhon keskusteluaiheet sen sijaan eivät olleet jääneet lasten mieleen ja niitä mainittiin vain muutama. Vain tytöille suunnattu kerho koettiin rauhallisena paikkana ilman poikia, joiden käytös nähtiin osittain negativisena. Kerhon ohjaajia pidettiin avuliana ja tukea tarjoavina. Tulosten perusteella lapset tietävät kerhon säännöt kiusaamiseen liittyen sekä kiusaamisen seuraamukset. Kerhossa ei vastausten perusteella juurikaan kiusaamista kiutenkaan esiinny. Hyötyjä kävijöille ovat tulosten mukaan olleet uusien asioiden oppiminen ja uudet kaverit kerhosta.
Tulosten perusteella voi tulkita, että sosiaaliset suhteet ja itse kerhon toiminta ovat lapsille tärkeimpiä asioita tyttökerhossa. Vain tytöille suunnattu kerho koettiin positiivisena ja rauhallisena, vaikka tulosten tulkinnan perusteella sen merkitys ei noussutkaan suureksi. Tuloksista voi tulkita, että lapset tietävät kiusaamisen olevan kiellettyä ja siitä on keskusteltu kerhossa, mutta sen merkityksestä heidän omaan toimintaansa ei ole varmuutta. Vastausten kautta voi tulkita, että lapset viihtyvät kerhossa ja ovat myös hyötyneet siitä, joten sillä on merkitystä heidän hyvinvointinsa kannalta.