Kuinka toimia kun huoli lapsesta herää? : opas huolen puheeksi ottamisesta varhaiskasvatuksen työntekijöille
Harju, Emmakaisa; Tujula, Henriikka (2021)
Harju, Emmakaisa
Tujula, Henriikka
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128513
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli luoda selkeä ja helppokäyttöinen työväline päiväkodin varhaiskasvattajille huolen heräämisestä ja sen puheeksi ottamisesta varhaisessa vaiheessa. Toteutimme kehittämistyön tammikuun 2020 ja huhtikuun 2021 välisenä aikana. Kehittämistyön toimeksiantajana toimi eräs Turun kaupungin päiväkoti (toimeksiantajan pyynnöstä tunnistetiedot on salattu). Työryhmään kuului päivähoitoyksikön varhaiskasvatuksen opettaja ja johtaja.
Kehittämistyön tuotokseksi syntyi huolen puheeksi ottamista käsittelevä opas, joka kehitettiin yhteistyössä päivähoitoyksikön työntekijöiden kanssa. Oppaan tavoitteena on tukea työntekijää lapsesta heränneen huolen puheeksi ottamisessa. Opas rakentui työntekijöiden toiveista ja tarpeista, joita kartoitettiin kyselyn avulla. Kyselyssä selvitettiin työntekijöiden aikaisempaa tietoa ja osaamista aiheesta, sekä heidän toiveitaan oppaan rakenteesta ja ulkoasusta. Kyselyn lisäksi kävimme yhdessä ohjaajamme kanssa dialogisia kehittämiskeskusteluja, joiden pohjalta lopullinen opas muotoutui.
Opas on yhdeksänsivuinen, tiivis kokonaisuus, jossa käsitellään huolen heräämistä ja huolen puheeksi ottamista varhaiskasvatuksessa. Oppaassa esitellään, mitä huoli tarkoittaa ja annetaan konkreettisia ohjeita, miten huolen herätessä tulee toimia. Lisäksi opas sisältää ennakointilomakkeen, joka toimii työntekijän tukena huolen astetta arvioidessa ja puheeksiottotilannetta suunnitellessa. Opas on visuaaliselta ilmeeltään miellyttävä, selkeä ja helppolukuinen.
Kehittämistyön tuotokseksi syntyi huolen puheeksi ottamista käsittelevä opas, joka kehitettiin yhteistyössä päivähoitoyksikön työntekijöiden kanssa. Oppaan tavoitteena on tukea työntekijää lapsesta heränneen huolen puheeksi ottamisessa. Opas rakentui työntekijöiden toiveista ja tarpeista, joita kartoitettiin kyselyn avulla. Kyselyssä selvitettiin työntekijöiden aikaisempaa tietoa ja osaamista aiheesta, sekä heidän toiveitaan oppaan rakenteesta ja ulkoasusta. Kyselyn lisäksi kävimme yhdessä ohjaajamme kanssa dialogisia kehittämiskeskusteluja, joiden pohjalta lopullinen opas muotoutui.
Opas on yhdeksänsivuinen, tiivis kokonaisuus, jossa käsitellään huolen heräämistä ja huolen puheeksi ottamista varhaiskasvatuksessa. Oppaassa esitellään, mitä huoli tarkoittaa ja annetaan konkreettisia ohjeita, miten huolen herätessä tulee toimia. Lisäksi opas sisältää ennakointilomakkeen, joka toimii työntekijän tukena huolen astetta arvioidessa ja puheeksiottotilannetta suunnitellessa. Opas on visuaaliselta ilmeeltään miellyttävä, selkeä ja helppolukuinen.