Blender animointi Unity-pelimoottoriin
Vitikainen, Jesse (2021)
Vitikainen, Jesse
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105158801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105158801
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälaisia animointiominaisuuksia Blenderissä on käytössä ja minkälaisen ympäristön Blender tarjoaa yleisesti animointiin. Lisäksi tavoitteena on selvittää, kuinka animoitu hahmo tai objekti tuodaan Unity-pelimoottoriin animaation ja materiaalien kanssa. Selvitän myös, millaisia animointiominaisuuksia Unity itsessään tarjoaa. Opinnäytetyön tarkoituksena helpottaa animaatioiden käyttöä omissa peliprojekteissa.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi Blenderiä yleisesti sekä sen erilaisia animaatio ominaisuuksia. Tarkoituksena on selvittää, miten animaation tekeminen tapahtuu Blenderissä. Tarkoituksena käydä läpi vaiheittain, kuinka eri osat animaatiossa tehdään ja kuinka animaatio saadaan toimimaan. Työn toimeksiantajana toimii Oppivan Rakentamisen -hanke, joka on osa Xamkin tki-hankkeita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan, miten animaation saa tehtyä Blenderissä ja tuotua Unityn pelimoottoriin. Teoriaosuudessa kerrotaan myös, kuinka Unityllä itsellään saa tehtyä animaatiota. Lisäksi käsitellään liikkeenkaappaus datan yhdistämistä Unityyn. Asiat esitetään käytännössä kuvankaappausten avulla ja selittämällä.
Opinnäytetyössä tutkitaan aluksi Blenderin animaation toimintaa. Käytännön osuudessa keskitytään kertomaan, kuinka Blenderiä hyödynnetään animaatioiden tekemisessä. Blender tarjoaa monipuolisia animointiominaisuksia, joiden avulla voidaan muokata animaatiota haluttuun muotoon. Myös Unityn oma animaatiojärjestelmä mahdollistaa animaatioiden tekemisen.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi Blenderiä yleisesti sekä sen erilaisia animaatio ominaisuuksia. Tarkoituksena on selvittää, miten animaation tekeminen tapahtuu Blenderissä. Tarkoituksena käydä läpi vaiheittain, kuinka eri osat animaatiossa tehdään ja kuinka animaatio saadaan toimimaan. Työn toimeksiantajana toimii Oppivan Rakentamisen -hanke, joka on osa Xamkin tki-hankkeita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan, miten animaation saa tehtyä Blenderissä ja tuotua Unityn pelimoottoriin. Teoriaosuudessa kerrotaan myös, kuinka Unityllä itsellään saa tehtyä animaatiota. Lisäksi käsitellään liikkeenkaappaus datan yhdistämistä Unityyn. Asiat esitetään käytännössä kuvankaappausten avulla ja selittämällä.
Opinnäytetyössä tutkitaan aluksi Blenderin animaation toimintaa. Käytännön osuudessa keskitytään kertomaan, kuinka Blenderiä hyödynnetään animaatioiden tekemisessä. Blender tarjoaa monipuolisia animointiominaisuksia, joiden avulla voidaan muokata animaatiota haluttuun muotoon. Myös Unityn oma animaatiojärjestelmä mahdollistaa animaatioiden tekemisen.