Min dag i bilder - Ett verktyg för att främja en välfungerande vardag
Holmström, Clarissa; Lehtonen, Henna; Levandoffsky, Carmela (2021)
Lataukset:
Holmström, Clarissa
Lehtonen, Henna
Levandoffsky, Carmela
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105168872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105168872
Tiivistelmä
Detta examensarbete är gjort som ett funktionellt arbete och som en del av Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn. Vardagen är en del av barnets uppväxtmiljö som kan innehålla både risk och skyddsfaktorer för barnet. Examensarbetet betonar vikten av en välfungerande vardag med rutiner som betydelsefull för barnets välmående och utveckling. Arbetet lyfter även fram vikten av ett tidigt stöd, och hur detta kan förebygga att små problem blir stora för familjen. Resultatet av detta examensarbete är en prototyp av ett verktyg som kan användas av den professionella inom småbarnspedagogiken, då denne gör hembesök hos ett barns familj som en tidig stödåtgärd. Genom att använda verktyget kunde den professionella stöda en välfungerande vardag och även aktivera hela familjen, inklusive barnet, under hembesöket.
Syftet med examensarbetet har varit att ta reda på hur en tidig stödåtgärd kunde se ut från småbarnspedagogiken, för att stöda familjens och barnets välmående. Examensarbetets frågeställningar har varit; Vilka är dagens utmaningar hos barnfamiljer i Finland, alltså familjer med barn under skolåldern? Vad utgör skydds- och riskfaktorer för barnets välmående?
För att få svar på frågeställningarna så har en litteratursökning gjorts. Den teori som presenteras i
detta arbete har fungerat som grund för prototypens utvecklingsprocess och beslut som gjorts i anslutning till verktyget har baserat sig på denna teori. Skribenterna har velat utveckla ett verktyg som är barnvänligt och användbart tillsammans med målgruppen, alltså barn i åldern tre till fem. Skribenterna har med hjälp av befintlig kunskap tagit reda på vad som tilltalar barn i fråga om utseende och hur verktyget bör vara uppbyggt, för att det skall vara lättillgängligt för barnet oberoende var barnet befinner sig i språkutvecklingen.
Syftet med examensarbetet har varit att ta reda på hur en tidig stödåtgärd kunde se ut från småbarnspedagogiken, för att stöda familjens och barnets välmående. Examensarbetets frågeställningar har varit; Vilka är dagens utmaningar hos barnfamiljer i Finland, alltså familjer med barn under skolåldern? Vad utgör skydds- och riskfaktorer för barnets välmående?
För att få svar på frågeställningarna så har en litteratursökning gjorts. Den teori som presenteras i
detta arbete har fungerat som grund för prototypens utvecklingsprocess och beslut som gjorts i anslutning till verktyget har baserat sig på denna teori. Skribenterna har velat utveckla ett verktyg som är barnvänligt och användbart tillsammans med målgruppen, alltså barn i åldern tre till fem. Skribenterna har med hjälp av befintlig kunskap tagit reda på vad som tilltalar barn i fråga om utseende och hur verktyget bör vara uppbyggt, för att det skall vara lättillgängligt för barnet oberoende var barnet befinner sig i språkutvecklingen.