Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Feelis-lådan. Material för barn att öva självreglering

Meriheinä, Susanna; Blomberg von der Geest, Maria; Holmström, Jens (2021)

Avaa tiedosto
Feelis-lådan. Material för barn att öva självreglering (1.327Mt)
Lataukset: 


Meriheinä, Susanna
Blomberg von der Geest, Maria
Holmström, Jens
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105168855
Tiivistelmä
Detta är ett funktionellt examensarbete, som består av en teoridel och en produktutveckling. Examensarbetet är en del i Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn - Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Syftet med examensarbetet var att göra de professionella inom småbarnspedagogiken medvetna om hur de kan hjälpa barnet att öva på sin självreglering. Frågeställningarna för arbetet är: Hur kan de professionella inom småbarnspedagogiken stödja ett barns självreglering? Ett hurdant material stödjer barnets självreglering? Examensarbetet ger svar på vad självreglering innebär och hur den utvecklas. I examensarbetet framgår vilket bemötande stödjer barnets självreglering.

Examensarbetet genomfördes som en litteraturstudie av teori, från facklitteratur och forskningar. Denna teori gav underlag för materialet Feelis- lådan.

Målet för examensarbetet var att ge den professionella inom småbarnspedagogiken kunskap om barns självreglering och att skapa ett material som de kan använda tillsammans med barnet för att öva på självregleringsfärdigheterna. Skribenterna utvecklade ett lättillgängligt och lockande material som de professionella kan använda med barnet för att öva på barnets självreglering, just i de stunder då barnet behöver hjälp med att klara av att reglera sina känslor och sitt beteende. Resultatet är ett material som hjälper barnet att tänka efter före sin handling och ett material där barnet lär sig att identifiera sina känslor. Materialet ger möjligheter åt barnet att hitta sina egna resurser. Materialet är planerat för barn i åldern tre till fem år som deltar i småbarnspedagogiken. En prototyp för materialet har utvecklats och testats i skribenternas barngrupper inom småbarnspedagogiken.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste