Elektroninen urheilu − millaista on e-urheilun valmentaminen
Hauta-aho, Jaakko (2021)
Hauta-aho, Jaakko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148763
Tiivistelmä
Tällä hetkellä elektroninen urheilu on nopeasti kasvava laji maailmalla ja Suomessa. Lajin harrastaja- ja katsojamäärät nousevat huimaa vauhtia, turnauksissa ja muissa kilpailutapahtumissa liikkuu yhä suurempia ja suurempia rahapalkintoja. Nykyään menestyminen vaatii pelaajilta paljon enemmän kuin pelkkää pelin pelaamista, jos he haluavat päästä e-urheilun ammattilaisiksi ja lajin kirkkaimmalle huipulle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kohdeyritykselle Kuortaneen Urheiluopistolle, mitä e-urheilu on ja kerätä tietoa siitä, mitä kaikkea huipulle pääseminen vaatii pelaajilta ja valmennukselta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin. Teoriaosuudessa selvitettiin mitä e-urheilu on, mitä kaikkea harjoitteleminen ja e-urheilijana oleminen pitää sisällään, sekä miten pelaajia johdetaan, millainen on valmentajan rooli ja tehtävät? Teorian tutkinnassa käytettiin alan kirjallisuutta ja verkkosivuja, kuten artikkeleita, blogeja ja muita kirjoituksia. Tutkimuksessa hyödynnettiin Webropol-kyselylomaketta, jota jaettiin verkossa nettilinkkinä e-urheilussa toimiville valmentajille. Kyselyn tavoite oli saada käytännön tietoutta e-urheilijoiden valmentamisesta ja valmentajien omia mielipiteitä ja näkemyksiä.
Kohdeyritys voi käyttää tätä opinnäytetyötä apuvälineenä e-urheilu hankkeen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Tutkimuksesta ja kyselyn tuloksista saatiin selville millaista harjoittelua ja taitoa e-urheilijoiden tulisi tehdä ja omata, sekä millaisena valmentajien toiminta, roolit ja vastuut näkyvät e-urheilussa tällä hetkellä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kohdeyritykselle Kuortaneen Urheiluopistolle, mitä e-urheilu on ja kerätä tietoa siitä, mitä kaikkea huipulle pääseminen vaatii pelaajilta ja valmennukselta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin. Teoriaosuudessa selvitettiin mitä e-urheilu on, mitä kaikkea harjoitteleminen ja e-urheilijana oleminen pitää sisällään, sekä miten pelaajia johdetaan, millainen on valmentajan rooli ja tehtävät? Teorian tutkinnassa käytettiin alan kirjallisuutta ja verkkosivuja, kuten artikkeleita, blogeja ja muita kirjoituksia. Tutkimuksessa hyödynnettiin Webropol-kyselylomaketta, jota jaettiin verkossa nettilinkkinä e-urheilussa toimiville valmentajille. Kyselyn tavoite oli saada käytännön tietoutta e-urheilijoiden valmentamisesta ja valmentajien omia mielipiteitä ja näkemyksiä.
Kohdeyritys voi käyttää tätä opinnäytetyötä apuvälineenä e-urheilu hankkeen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Tutkimuksesta ja kyselyn tuloksista saatiin selville millaista harjoittelua ja taitoa e-urheilijoiden tulisi tehdä ja omata, sekä millaisena valmentajien toiminta, roolit ja vastuut näkyvät e-urheilussa tällä hetkellä.