Pedagogisesti toimiva ATK-luokka : Opetussuunnan muutos ATK-luokassa
Hiltunen, Mikko (2012)
Hiltunen, Mikko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616370
Tiivistelmä
Työn taustana on parantaa luokkahuoneen soveltuvuutta datanomiopetukseen. Nykyisissä luokkahuoneissa projektorin kuva on opettajan selän takana, mikä ei ole ATK-kurssien opetuksessa tarkoituksenmukaista. Lisäksi tavanomaisessa luokkatilassa opettaja näe opiskelijoiden työn etenemistä, sillä opiskelijoiden näytöistä näkyy takapaneeli.
Tavoitteena tässä työssä oli muuntaa tavallinen luokkahuone pedagogisesti toimivaksi ATK-luokaksi, jossa opettaja pystyy paremmin seuraamaan opiskelijoiden työn etenemistä tietokoneen ääressä. Työn käytännön toteutus tehtiin Oulun seudun ammattiopiston Kaukovainion liiketalouden yksikössä.
Tässä opinnäytetyössä sovelletaan tietokoneavusteisen oppimisen teoriaa ja TPACK-mallia. Lisäksi käytettyinä aineistoina ovat olleet didaktiikan kurssikirjojen teoriat ja kasvatustieteen perusteiden oppiaineisto. Luokkatilan toimivuutta tutkittiin Focus Group -haastattelujen avulla. Focus Group -haastattelut ovat markkinoinnin tutkimuksessa käytetty menetelmä, jota voidaan soveltaa myös käyttötilanteisiin.
Opinnäytetyön päätuloksena voidaan pitää sitä, että käännetty luokkahuone soveltuu erinomaisesti tietoteknisten kurssien opetukseen ja täyttää myös monen muun tietokoneavusteisen oppiaineen pedagogiset vaatimukset. Luokkahuonetta voisi kehittää edelleen muotoilemalla pöydät sellaisiksi, että kääntyminen niissä on helpompaa. Lisäksi ensimmäinen rivi jäi kokeiluluokassa hieman liian lähelle projektorin kuvaa.
Tavoitteena tässä työssä oli muuntaa tavallinen luokkahuone pedagogisesti toimivaksi ATK-luokaksi, jossa opettaja pystyy paremmin seuraamaan opiskelijoiden työn etenemistä tietokoneen ääressä. Työn käytännön toteutus tehtiin Oulun seudun ammattiopiston Kaukovainion liiketalouden yksikössä.
Tässä opinnäytetyössä sovelletaan tietokoneavusteisen oppimisen teoriaa ja TPACK-mallia. Lisäksi käytettyinä aineistoina ovat olleet didaktiikan kurssikirjojen teoriat ja kasvatustieteen perusteiden oppiaineisto. Luokkatilan toimivuutta tutkittiin Focus Group -haastattelujen avulla. Focus Group -haastattelut ovat markkinoinnin tutkimuksessa käytetty menetelmä, jota voidaan soveltaa myös käyttötilanteisiin.
Opinnäytetyön päätuloksena voidaan pitää sitä, että käännetty luokkahuone soveltuu erinomaisesti tietoteknisten kurssien opetukseen ja täyttää myös monen muun tietokoneavusteisen oppiaineen pedagogiset vaatimukset. Luokkahuonetta voisi kehittää edelleen muotoilemalla pöydät sellaisiksi, että kääntyminen niissä on helpompaa. Lisäksi ensimmäinen rivi jäi kokeiluluokassa hieman liian lähelle projektorin kuvaa.