Verkko-ostamiseen vaikuttavat tekijät
Chayef, Jamin (2021)
Chayef, Jamin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105168873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105168873
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muuttanut useita asioita maailmassa muokaten myös kuluttajien ostokäyttäytymistä merkittävästi. Internetin kehittyminen ja verkkokauppojen lisääntyminen ovat mahdollistaneet ostamisen tavoilla, joista voitiin muutama vuosikymmen sitten vain unelmoida. Tässä työssä tutkitaan ostokäyttäytymisen kehittymistä ja siihen vaikuttaneita tekijöitä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät saavat kuluttajat ostamaan verkosta. Tarkastelu aloitetaan tutustumalla verkkoliiketoimintaan ja sen kehitykseen sen syntyhetkestä aina 2010-luvulle saakka. Työssä käydään läpi myös maailmalla vallinneen Covid-19-pandemian vaikutuksia verkkoliiketoimintaan.
Tämän jälkeen pureudutaan kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Näiden pohjalta tarkastellaan, miten ostokäyttäytyminen on kehittynyt verkkoliiketoiminnan kasvun johdosta ja mitkä tekijät nämä muutokset on saanut aikaan. Lopuksi tarkastellaan vielä Covid-19-pandemian vaikutuksia kuluttajien ostokäyttäytymiseen.
Tämä tutkimus on toteutettu laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä kirjallista haastattelumenetelmää hyödyntäen. Tulokset käsittelevät haastatteluun osallistuneiden henkilöiden henkilökohtaisia mielipiteitä ja kokemuksia tutkittavasta aiheesta. Tutkimuksen aineisto koostuu Yhdysvaltalaisen Pittsburg State University:n opiskelijoiden ja opettajan vastauksista.
Keväällä 2021 kerätyn haastatteluaineiston pohjalta saatiin selville, että suurimmat verkkokauppojen suosioon vaikuttavat tekijät olivat niiden helppokäyttöisyys ja paikasta ja ajasta riippumaton käytettävyys. Eniten ilmenneet ostokäyttäytymisen digitalisoitumisen piirteet olivat puolestaan tuote- ja hintavertailun siirtyminen verkkoon, verkosta löytyvien tuotearvostelujen merkitys sekä verkkokauppojen hyödyntäminen myös myymäläostoissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät saavat kuluttajat ostamaan verkosta. Tarkastelu aloitetaan tutustumalla verkkoliiketoimintaan ja sen kehitykseen sen syntyhetkestä aina 2010-luvulle saakka. Työssä käydään läpi myös maailmalla vallinneen Covid-19-pandemian vaikutuksia verkkoliiketoimintaan.
Tämän jälkeen pureudutaan kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Näiden pohjalta tarkastellaan, miten ostokäyttäytyminen on kehittynyt verkkoliiketoiminnan kasvun johdosta ja mitkä tekijät nämä muutokset on saanut aikaan. Lopuksi tarkastellaan vielä Covid-19-pandemian vaikutuksia kuluttajien ostokäyttäytymiseen.
Tämä tutkimus on toteutettu laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä kirjallista haastattelumenetelmää hyödyntäen. Tulokset käsittelevät haastatteluun osallistuneiden henkilöiden henkilökohtaisia mielipiteitä ja kokemuksia tutkittavasta aiheesta. Tutkimuksen aineisto koostuu Yhdysvaltalaisen Pittsburg State University:n opiskelijoiden ja opettajan vastauksista.
Keväällä 2021 kerätyn haastatteluaineiston pohjalta saatiin selville, että suurimmat verkkokauppojen suosioon vaikuttavat tekijät olivat niiden helppokäyttöisyys ja paikasta ja ajasta riippumaton käytettävyys. Eniten ilmenneet ostokäyttäytymisen digitalisoitumisen piirteet olivat puolestaan tuote- ja hintavertailun siirtyminen verkkoon, verkosta löytyvien tuotearvostelujen merkitys sekä verkkokauppojen hyödyntäminen myös myymäläostoissa.