Haminan, Kotkan ja Helsingin satamien päästömäärien ja -laatujen kehittyminen
Untolahti, Mona (2021)
Untolahti, Mona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178902
Tiivistelmä
Satamatoiminnasta aiheutuvia päästöjä ilmaan ja vesistöihin sekä toiminnan vaikutuksia ilmanlaatuun, läheisiin asutusalueisiin ja merialueeseen seurataan ympäristöviranomaisten hyväksymän tarkkailuohjelman mukaisesti HaminaKotka Satama Oy:n sekä Helsingin Satama Oy:n satamissa. Ympäristöluvat edellyttävät satamien ympäristövaikutusten raportointia vuosittain paikalliselle Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle sekä kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle. Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella päästömäärien ja -laatujen kehittymistä HaminaKotka Satama Oy:n sekä Helsingin Satama Oy:n satamissa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Tämä opinnäytetyö on tutkimustyö, joka perustuu olemassa olevan aineiston arviointiin. Työssä tarkasteltiin satamien toiminnan ympäristövaikutuksia sekä toiminta-alueilla syntyneitä päästöjä veteen, ilmaan, maaperään ja pohjavesiin. Tämän lisäksi on tarkasteltu satamissa suoritettuja melu- ja pölymittauksia sekä merialueen tarkkailua. Lähteenä ovat vuosittaiset kunkin sataman ympäristölupapäätöksen mukaiset tarkkailuraportit. Molempien satamien liikennemäärät kasvavat vuosittain; laivaliikenteen haitallisia päästöjä on saatu kuitenkin vähennettyä viime vuosina. Havaitaan, että erityisesti laivaliikenteen rikkipäästöt ovat pienentyneet molemmissa satamissa. Rikkipäästöjen lisäksi pienhiukkaspäästöt ovat vähentyneet tarkastellulla aikavälillä. The Port of HaminaKotka Ltd and the Port of Helsinki Ltd have environmental permits guiding their port operations, in accordance with the Environmental Protection Act. The purpose of the permits is to regulate emissions and noise levels and waste management. The annual report on the harbour’s operations must be annually submitted to the environmental protection authorities. The objective of the thesis was to examine the development of emission volumes and qualities in the Port of Helsinki Ltd and in the Port of HaminaKotka Ltd. The study was commissioned by the South-Eastern Finland University of Applied Sciences. This thesis examined the environmental impacts of port operations and the emissions generated in the operating areas. The research data was collected from the annual reports of the harbours’ operations. The outcome of this study was that harmful emissions of the shipping sector were reduced in recent years despite the fact that traffic volume was increased. It is observed that shipping fuel regulation has cut the emissions of sulphur dioxide in both ports. In addition to sulphur emissions, fine particulate emissions have also decreased over the period under review.