Hattulan kunnan varhaiskasvatuksen henkilökunnan TVT-osaamisen kartoitus
Nerontie, Katja (2021)
Nerontie, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118306
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Korona-aika toi esiin puutteita Hattulan varhaiskasvatuksen henkilökunnan tieto- ja viestintäteknologisessa osaamisessa. Kunnassa käynnistyi hanke, jonka tarkoitus oli kehittää varhaiskasvatuksen digitaalista toimintakulttuuria ja henkilökunnan TVT-osaamista. Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö kartoitti Hattulan varhaiskasvatuksen työntekijöiden TVT-osaamista hankkeen kehitystyön ja tulevien toimenpiteiden pohjaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruu toteutettiin sähköisellä Forms-kyselyllä, johon vastasi 21 Hattulan varhaiskasvatuksen työntekijää. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysillä ja kvantifioimalla. Työn tietoperustassa keskityttiin tieto- ja viestintäteknologiaan varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Vastaajat määrittelivät, että heillä on tarvittavaa perusosaamista. Osaaminen on kuitenkin vaihtelevaa. Laitteita osataan käyttää arjessa itse, mutta käyttö lasten kanssa on vähäisempää. Osaaminen on pääosin itse hankittua ja aika harva on saanut varsinaista koulutusta. Lisää osaamista kaivattiin mm. TVT:n pedagogiseen käyttöön sekä sovellusten ja ohjelmien käyttöön. Sovelluksista esim. Teamsin, videonmuokkausohjelmien ja QR-koodien käyttöä haluttiin oppia. Yksilölliset osaamistarpeet on hyvä huomioida ja samoin epäkohdat, joita vastaajat toivat esiin. Tutkimuksella saadun tiedon pohjalta voidaan suunnitella hankkeen koulutuksia ja toimenpiteitä siten, että ne vastaavat henkilökunnan tarpeisiin.
Korona-aika toi esiin puutteita Hattulan varhaiskasvatuksen henkilökunnan tieto- ja viestintäteknologisessa osaamisessa. Kunnassa käynnistyi hanke, jonka tarkoitus oli kehittää varhaiskasvatuksen digitaalista toimintakulttuuria ja henkilökunnan TVT-osaamista. Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö kartoitti Hattulan varhaiskasvatuksen työntekijöiden TVT-osaamista hankkeen kehitystyön ja tulevien toimenpiteiden pohjaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruu toteutettiin sähköisellä Forms-kyselyllä, johon vastasi 21 Hattulan varhaiskasvatuksen työntekijää. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysillä ja kvantifioimalla. Työn tietoperustassa keskityttiin tieto- ja viestintäteknologiaan varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Vastaajat määrittelivät, että heillä on tarvittavaa perusosaamista. Osaaminen on kuitenkin vaihtelevaa. Laitteita osataan käyttää arjessa itse, mutta käyttö lasten kanssa on vähäisempää. Osaaminen on pääosin itse hankittua ja aika harva on saanut varsinaista koulutusta. Lisää osaamista kaivattiin mm. TVT:n pedagogiseen käyttöön sekä sovellusten ja ohjelmien käyttöön. Sovelluksista esim. Teamsin, videonmuokkausohjelmien ja QR-koodien käyttöä haluttiin oppia. Yksilölliset osaamistarpeet on hyvä huomioida ja samoin epäkohdat, joita vastaajat toivat esiin. Tutkimuksella saadun tiedon pohjalta voidaan suunnitella hankkeen koulutuksia ja toimenpiteitä siten, että ne vastaavat henkilökunnan tarpeisiin.