Työyhteisötaitojen johtaminen yleisissä kirjastoissa
Ståhlberg, Suvi (2021)
Ståhlberg, Suvi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178928
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tutkia nykytilaa yleisten kirjastojen työyhteisötaitojen johtamisessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia ominaispiirteitä kuuluu tarvittaviin taitoihin työyhteisötaitojen johtamisessa yleisissä kirjastoissa.
Työssä kartoitettiin, millainen on tämänhetkinen tila työyhteisötaitojen johtamisessa. Työssä on esitelty yleiset kirjastot Suomessa ja kerrottu työhyvinvoinnista, työntekijöiden ikärakenteesta ja henkilöstön edustajien roolista työyhteisöissä. Työssä on kerrottu virka- ja työehtosopimuksen tuntemuksen, viestinnän ja sitouttamisen merkityksestä johtamisvalmiuksissa.
Tutkimustulokset kerättiin haastatteluiden muodossa. Haastattelut osoittautuivat onnistuneeksi valinnaksi tiedonkeruumenetelmänä. Tutkimustuloksissa ilmeni, että yleisten kirjastojen johtajat osallistuvat aktiivisesti koulutuksiin työyhteisötaitojen saralla, kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen tuntemukseen kouluttautumista tulisi lisätä. Johtopäätelmänä jatkotutkimusideaksi nousi henkilöstön edustajien ja luottamusmiesten rooli työyhteisöissä ja kuinka johtajat voisivat lisätä yhteistyötä henkilöstön edustajien kanssa. The main goal of this thesis was to study the current state of work community skills management in public libraries. The study examines which characteristics are among the skills needed to manage work community skills in public libraries.
The current state of work community skills management is examined in this thesis. The thesis work introduces general libraries in Finland and discusses well-being at work, the age structure of employees and the role of staff representatives in work communities. The importance of knowledge of collective agreement, communication and commitment in management skills has been described in this thesis.
The research results were collected in the form of interviews. The interviews proved to be a successful choice as a data collection method. The research results showed that the directors of public libraries actively participate in trainings in the field of work community skills. More trainings should be arranged to increase the knowledge of work and collective bargaining contract. As a conclusion of the thesis work emerged an idea for further study: The role of staff and employee representatives in work community and how managers could increase cooperation with employee representatives.
Työssä kartoitettiin, millainen on tämänhetkinen tila työyhteisötaitojen johtamisessa. Työssä on esitelty yleiset kirjastot Suomessa ja kerrottu työhyvinvoinnista, työntekijöiden ikärakenteesta ja henkilöstön edustajien roolista työyhteisöissä. Työssä on kerrottu virka- ja työehtosopimuksen tuntemuksen, viestinnän ja sitouttamisen merkityksestä johtamisvalmiuksissa.
Tutkimustulokset kerättiin haastatteluiden muodossa. Haastattelut osoittautuivat onnistuneeksi valinnaksi tiedonkeruumenetelmänä. Tutkimustuloksissa ilmeni, että yleisten kirjastojen johtajat osallistuvat aktiivisesti koulutuksiin työyhteisötaitojen saralla, kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen tuntemukseen kouluttautumista tulisi lisätä. Johtopäätelmänä jatkotutkimusideaksi nousi henkilöstön edustajien ja luottamusmiesten rooli työyhteisöissä ja kuinka johtajat voisivat lisätä yhteistyötä henkilöstön edustajien kanssa.
The current state of work community skills management is examined in this thesis. The thesis work introduces general libraries in Finland and discusses well-being at work, the age structure of employees and the role of staff representatives in work communities. The importance of knowledge of collective agreement, communication and commitment in management skills has been described in this thesis.
The research results were collected in the form of interviews. The interviews proved to be a successful choice as a data collection method. The research results showed that the directors of public libraries actively participate in trainings in the field of work community skills. More trainings should be arranged to increase the knowledge of work and collective bargaining contract. As a conclusion of the thesis work emerged an idea for further study: The role of staff and employee representatives in work community and how managers could increase cooperation with employee representatives.
