Developing orientation in the invoicing department and producing a work instruction manual : Case: Shared Service Centre
Halme, Tiina (2012)
Halme, Tiina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516309
Tiivistelmä
Tämän työn ensimmäinen tavoite oli tutkia uusien työntekijöiden perehdytystä toimeksiantajayrityksessä K-talouspalvelukeskuksessa ja muodostaa tutkimuksen tulosten perusteella kehitysehdotuksia nykyiseen perehdytysprosessiin. Työn toinen tavoite oli tuottaa kattava työohje Ruokakeskon tehdaslaskutukseen. Ehdotus työohjeen tekemiseen tuli tehdaslaskutustiimin esimieheltä, koska työohjetta ei ole ollut.
Perehdytys tarkoittaa uuden työntekijän tutustuttamista työpaikkaan, hänen työtehtäviinsä ja yrityksen menettelytapoihin. Perehdytyksen pääasiallinen tarkoitus on varmistaa uuden työntekijän sopeutuminen työympäristöön ja kyky itsenäiseen, yrityksen standardien mukaiseen työskentelyyn. Työtyytyväisyyden lisääminen ja työturvallisuuden varmistaminen ovat perehdytysohjelmien muita tärkeitä tavoitteita.
Tutkimuksen perustana oli perehdytyksen teoria. Lisäksi haastateltiin valittuja työntekijöitä ja tehtiin henkilöstökysely laskutusosaston työntekijöille. Tutkimuksen tuloksena syntyi työohje ja perehdytyksen tarkistuslista toimeksiantajalle. Tutkimuksen perusteella muodostui myös muita kehitysehdotuksia, joiden avulla perehdytysprosessia voi parantaa tulevaisuudessa.
Perehdytys tarkoittaa uuden työntekijän tutustuttamista työpaikkaan, hänen työtehtäviinsä ja yrityksen menettelytapoihin. Perehdytyksen pääasiallinen tarkoitus on varmistaa uuden työntekijän sopeutuminen työympäristöön ja kyky itsenäiseen, yrityksen standardien mukaiseen työskentelyyn. Työtyytyväisyyden lisääminen ja työturvallisuuden varmistaminen ovat perehdytysohjelmien muita tärkeitä tavoitteita.
Tutkimuksen perustana oli perehdytyksen teoria. Lisäksi haastateltiin valittuja työntekijöitä ja tehtiin henkilöstökysely laskutusosaston työntekijöille. Tutkimuksen tuloksena syntyi työohje ja perehdytyksen tarkistuslista toimeksiantajalle. Tutkimuksen perusteella muodostui myös muita kehitysehdotuksia, joiden avulla perehdytysprosessia voi parantaa tulevaisuudessa.