Markkinointiopas kansalaisjärjestöille kohdeyleisönä milleniaalit
Rintala, Oona (2021)
Lataukset:
Rintala, Oona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178952
Tiivistelmä
Tässä toimintaa kehittävässä opinnäytetyössä tuotetaan markkinointiopas kansalaisjärjestöjen käyttöön. Opas auttaa milleniaalikohderyhmän tavoittamisessa. Produkti eli markkinointiopas kootaan empiirisen aineiston ja sitä tukevan toissijaisen aineiston pohjalta. Empiirisen aineiston tutkimuskysymykset johdetaan teoreettisesta viitekehyksestä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu milleniaalien ostokäyttäytymisen ja heitä tavoittavien markkinointikeinojen ympärille. Teoreettinen viitekehys esittelee milleniaalit kohderyhmänä sekä avaa, millaista markkinointi on kansalaisjärjestöissä. Produktin tavoitteena on tarjota ensisijaisesti kansalaisjärjestöille työkaluja varainhankintaan, mutta oppaasta voivat hyötyä myös muut yhteisöt sekä muut milleniaaleille kohdistetusta markkinoinnista kiinnostuneet. Käsiteltävä kohderyhmä on rajattu milleniaaleihin. Milleniaalit ovat 1980 - 2000 syntyneitä henkilöitä. Aihe on ajankohtainen, koska milleniaalit ovat nousseet maailman suurimmaksi kuluttajaryhmäksi vuonna 2019 ja käsittivät vuonna 2020 puolet Suomen työikäisistä. Vuoteen 2025 mennessä määrä tulee kasvamaan 75 prosenttiin.
Kansalaisjärjestöllä tarkoitetaan kansalaisia yhteen kokoavaa ja hallituksista riippumatonta järjestöä. Kansalaisjärjestöillä voi olla monenlaisia tarkoitusperiä, jotka voivat olla esimerkiksi poliittisia tai sosiaalisia. Markkinointipanostukset ovat järjestöille välttämättömiä lahjoitusten saamiseksi ja mahdollistavat järjestön toiminnan jatkumisen. Kansalaisjärjestö voi pyytää lahjoituksia toimintansa tukemiseen, tällöin puhutaan varainhankinnasta. Järjestössä markkinoija on varainhankkija.
Opinnäytetyön tutkimus tuottaa uutta tietoa ja produkti on koonti, jollaista ei ole aiemmin tehty. Opinnäytetyöhön kootun tiedon avulla voidaan paremmin ymmärtää ilmiötä siitä, millaisilla markkinointimenetelmillä kansalaisjärjestöjen tulisi puhutella milleniaaleja. Uuden tiedon valossa tehtiin päätelmät muun muassa siitä, että milleniaaleille on tärkeää rajata lahjoituskohde selkeästi sekä kertoa läpinäkyvästi järjestön toiminnasta, työn tuloksista ja varojen käytöstä. Näiden tietojen tulisi olla myös helposti löydettävissä sekä järjestön verkkosivuilla, että markkinointikampanjoiden yhteydestä. Milleniaalit haluavat lukea verkosta myös muiden lahjoittajien kokemuksia järjestöstä. Milleniaalit suosivat kertalahjoittamista säännöllisen lahjoittamisen sijasta. Milleniaalit arvostavat myös helppoutta ja sujuvuutta lahjoitusta maksaessa. Produktiin kootut milleniaaleja tavoittavat markkinointikeinot sekä milleniaaleja puhuttelevat markkinointikanavat muuttuvat koko ajan ja produktin sisältämä tieto ei ole voimassa ikuisesti. Produktiin lisättiin tästä syystä huomio jatkuvan oppimisen tärkeydestä ja markkinointiopas purettiin blogimuotoon, jotta sitä voidaan päivittää jatkossa: https://jarjestotjamilleniaalit.blogspot.com/.
Kansalaisjärjestöllä tarkoitetaan kansalaisia yhteen kokoavaa ja hallituksista riippumatonta järjestöä. Kansalaisjärjestöillä voi olla monenlaisia tarkoitusperiä, jotka voivat olla esimerkiksi poliittisia tai sosiaalisia. Markkinointipanostukset ovat järjestöille välttämättömiä lahjoitusten saamiseksi ja mahdollistavat järjestön toiminnan jatkumisen. Kansalaisjärjestö voi pyytää lahjoituksia toimintansa tukemiseen, tällöin puhutaan varainhankinnasta. Järjestössä markkinoija on varainhankkija.
Opinnäytetyön tutkimus tuottaa uutta tietoa ja produkti on koonti, jollaista ei ole aiemmin tehty. Opinnäytetyöhön kootun tiedon avulla voidaan paremmin ymmärtää ilmiötä siitä, millaisilla markkinointimenetelmillä kansalaisjärjestöjen tulisi puhutella milleniaaleja. Uuden tiedon valossa tehtiin päätelmät muun muassa siitä, että milleniaaleille on tärkeää rajata lahjoituskohde selkeästi sekä kertoa läpinäkyvästi järjestön toiminnasta, työn tuloksista ja varojen käytöstä. Näiden tietojen tulisi olla myös helposti löydettävissä sekä järjestön verkkosivuilla, että markkinointikampanjoiden yhteydestä. Milleniaalit haluavat lukea verkosta myös muiden lahjoittajien kokemuksia järjestöstä. Milleniaalit suosivat kertalahjoittamista säännöllisen lahjoittamisen sijasta. Milleniaalit arvostavat myös helppoutta ja sujuvuutta lahjoitusta maksaessa. Produktiin kootut milleniaaleja tavoittavat markkinointikeinot sekä milleniaaleja puhuttelevat markkinointikanavat muuttuvat koko ajan ja produktin sisältämä tieto ei ole voimassa ikuisesti. Produktiin lisättiin tästä syystä huomio jatkuvan oppimisen tärkeydestä ja markkinointiopas purettiin blogimuotoon, jotta sitä voidaan päivittää jatkossa: https://jarjestotjamilleniaalit.blogspot.com/.