Intäktsgenerering inom mobilspel
Karukka, Aleksi (2021)
Karukka, Aleksi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179060
Tiivistelmä
Mobilspelindustrin är ett av största och snabbaste växande delområden inom nöjesbranschen. Dess intäktsgenereringsmodeller har under åren ändrats mycket och har under senare åren kommit under noggrann granskning av olika organisationer och lagstiftare till följd av hasardspelsaspekter och beroendeframkallande aspekter.
I den teoretiska delen av arbetet studeras mobilspelindustrins historia, hur den utvecklats och hurudan den är idag. Olika intäktsgenereringsmodeller, hur de fungerar och möjliga problem ifrån t.ex. lagstiftningens synvinkel granskas även.
I den empiriska delen av arbetet studeras element av intäktsgenereringen och hur spelare av mobilspelet ”Pokémon Go” upplever dessa. Undersökningen utfördes i form av en enkät bland spelare av spelet och den behandlade olika element av intäktsgenereringen inom spelet såsom lootlådor och marknadsföring.
Resultaten av studien visar att spelare känner att spelet ställer press på att spendera pengar samt att det inte går att klara sig i spelet genom att spela det gratis – fastän spelet är gratis. Spelarna var även negativt inställda emot lootlådorna inom spelet och tyckte inte de var belönande eller värt pengarna de spenderat på dessa samt att marknadsföringen var dåligt riktad.
I den teoretiska delen av arbetet studeras mobilspelindustrins historia, hur den utvecklats och hurudan den är idag. Olika intäktsgenereringsmodeller, hur de fungerar och möjliga problem ifrån t.ex. lagstiftningens synvinkel granskas även.
I den empiriska delen av arbetet studeras element av intäktsgenereringen och hur spelare av mobilspelet ”Pokémon Go” upplever dessa. Undersökningen utfördes i form av en enkät bland spelare av spelet och den behandlade olika element av intäktsgenereringen inom spelet såsom lootlådor och marknadsföring.
Resultaten av studien visar att spelare känner att spelet ställer press på att spendera pengar samt att det inte går att klara sig i spelet genom att spela det gratis – fastän spelet är gratis. Spelarna var även negativt inställda emot lootlådorna inom spelet och tyckte inte de var belönande eller värt pengarna de spenderat på dessa samt att marknadsföringen var dåligt riktad.