Henkilöbrändäyksen merkitys kiinteistönvälitysalalla
Väätänen, Janni (2021)
Väätänen, Janni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179012
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändäyksen merkitys kiinteistönvälitysalalla. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Asuntokauppa UpHouse LKV yritykselle. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälainen merkitys henkilöbrändäyksellä on kiinteistönvälityksessä. Työssä pohditaan kiinnittävätkö asunnon myyntiä harkitsevat henkilöt huomiota vahvoihin henkilöbrändeihin valittaessa välittäjää omalle asunnolle, vai merkitseekö heille enemmän esimerkiksi välittäjän ammattitaito. Tutkimustuloksia käytetään pohjana sille, kannattaako yrityksen työntekijöitä kannustaa rakentamaan oma henkilöbrändi alalla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään henkilöbrändiä käsitteenä, sekä kerrotaan miksi ja miten henkilöbrändäystä tehdään. Tietoperustassa on myös annettu esimerkkejä sosiaalisen median kanavista, joissa henkilöbrändiä voi rakentaa. Opinnäytetyössä on lisäksi esitelty kiinteistönvälitysalaa, välittäjien asiakashankintaprosessia, välityspalveluiden ostoprosessia sekä välittäjien sosiaalisen median käyttöä. Tietoperustan lopussa on myös annettu esimerkki vahvan henkilöbrändin luoneesta välittäjästä.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä on kiinteistönvälittäjien potentiaaliset asiakkaat. Vastaukset kohderyhmältä on kerätty kyselytutkimuksella, joka on ollut avoinna vastaajille 19.3.-29.3.2021. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselyä levitettiin eri sosiaalisen median kanavissa, ja vastauksia saatiin 143 kappaletta.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan sanoa, ettei henkilöbrändi ole ratkaiseva tekijä välittäjää valittaessa oman asunnon myyntiin. Välittäjät valitaan suurimmilta osin omasta tuttavapiiristä, tai oman tuttavapiirin suositusten perusteella. Tärkeintä on, että välittäjä on luotettava ja rehellinen, sekä hänellä on hyvä aluetuntemus alueesta, jossa myytävä kohde sijaitsee. Myös työkokemusta arvostetaan.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään henkilöbrändiä käsitteenä, sekä kerrotaan miksi ja miten henkilöbrändäystä tehdään. Tietoperustassa on myös annettu esimerkkejä sosiaalisen median kanavista, joissa henkilöbrändiä voi rakentaa. Opinnäytetyössä on lisäksi esitelty kiinteistönvälitysalaa, välittäjien asiakashankintaprosessia, välityspalveluiden ostoprosessia sekä välittäjien sosiaalisen median käyttöä. Tietoperustan lopussa on myös annettu esimerkki vahvan henkilöbrändin luoneesta välittäjästä.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä on kiinteistönvälittäjien potentiaaliset asiakkaat. Vastaukset kohderyhmältä on kerätty kyselytutkimuksella, joka on ollut avoinna vastaajille 19.3.-29.3.2021. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselyä levitettiin eri sosiaalisen median kanavissa, ja vastauksia saatiin 143 kappaletta.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan sanoa, ettei henkilöbrändi ole ratkaiseva tekijä välittäjää valittaessa oman asunnon myyntiin. Välittäjät valitaan suurimmilta osin omasta tuttavapiiristä, tai oman tuttavapiirin suositusten perusteella. Tärkeintä on, että välittäjä on luotettava ja rehellinen, sekä hänellä on hyvä aluetuntemus alueesta, jossa myytävä kohde sijaitsee. Myös työkokemusta arvostetaan.