Kauhuvaellus Tapahtumakonsepti
Forsman, Charlotta (2021)
Forsman, Charlotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella tapahtumakonsepti lyhyelle retkelle Suomen
luonnossa, joka hyödyntää toteutuksessaan tarinallistamisen, kauhun sekä live-roolipelien
elementtejä. Konseptin on tarkoitus tuoda uudenlainen tapahtumavaihtoehto asiakkaille,
jotka haluavat osallistua fiktiiviseen jännitystarinaan.
Kauhuvaellus on uuden tyyppinen suunta pakohuonepelien tyyliselle toiminnalle. Konsepti
on suunniteltu hyödyntämään Suomen luontoa toimintaympäristönä ilman pakollisia kiinteitä toimitiloja, tuoden asiakkaat vielä askeleen lähemmäs todentuntuista pelikokemusta.
Ajatus luontoympäristön käytöstä tapahtuman toteutuspaikkana sai alun perin alkunsa
vuonna 2020 alkaneesta Covid-19 pandemiasta. Pandemian Suomeen tuomat rajoitukset
osoittivat yhden merkittävän ongelmakohdan sisäaktiviteeteissa, joka on kiinteiden toimitilojen haasteet kuten vuokramenot silloinkin, kun toiminta keskeytetään sekä asiakasmääriä säädellään valtion toimesta. Luonnon hyödyntäminen pohjautuu lisäksi tutkimukseen,
jonka kyselyn tuloksista voidaan tulkita, että uusille luontoa hyödyntäville tuotteille nähdään
hyvät mahdollisuudet sekä edellytykset Suomen kunnissa.
Opinnäytteen keskeisiä aiheita ovat kauhun hyödyntäminen viihteessä, tarinallisuus ja konseptointi. Opinnäyte keskittyy tietyn toiminnallisen tapahtuman järjestämiseen, mistä
syystä opinnäytteessä ei käsitellä laajasti tapahtumasuunnittelua tai tarinallistamista. Opinnäytteen taustamateriaalissa käsitellään kauhun merkitystä viihteessä sekä pohjoismaisen
live-roolipelimekaniikan käyttömahdollisuuksia Kauhuvaelluksen kaltaisessa tapahtumasuunnitelmassa. Opinnäyte toteutetaan toiminnallisena ja sen pohjana hyödynnän kirjallisuuden lisäksi omia havainnointeja sekä kokemustani live-roolipeliharrastuksesta.
Tapahtumakonseptin tavoite on luoda asiakkaille elämyksellinen kauhuvaellus, joka yllättää osallistujat jännittävän seikkailun kautta positiivisesti. Tarkoitus ei siis ole ainoastaan
säikäyttää asiakkaat, vaan rakentaa juonellinen tapahtumasarja, jonka kevyt aloitus muuttuu tapahtuman edetessä tiivistunnelmaiseksi seikkailuksi, joka päättyy loppuhuipentuman
kautta turvalliseen päätöspisteeseen. Tapahtuman sisäisiä tavoitteita ovat myös tarinoiden
kertominen sekä luontotuntemuksen jakaminen.
Tiivistetysti kauhuvaellus on seikkailu, joka kutsuu osallistujat mukaansa jännittävälle retkelle. Metsään uskaltautuvia vaeltajia kohtaa eriskummalliset äänet sekä outo tunne siitä,
että heitä seurataan. Hyvin järjestetty tapahtuma riippuu hyvin suunnitellusta reitistä, ajatuksella valituista lavasteista, tarinasta ja henkilökunnasta, joiden tehtävänä on vastata asiakkaiden viihtyvyydestä sekä turvallisuudesta. Huolellisesti pakatut tarvikepakkaukset huolehtivat siitä, että järjestäjillä sekä asiakkailla on mukanaan kaikki mitä he tarvitsevat.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kauhuvaellus-tapahtumakonsepti. Työ valmistui huhtikuussa 2021.
luonnossa, joka hyödyntää toteutuksessaan tarinallistamisen, kauhun sekä live-roolipelien
elementtejä. Konseptin on tarkoitus tuoda uudenlainen tapahtumavaihtoehto asiakkaille,
jotka haluavat osallistua fiktiiviseen jännitystarinaan.
Kauhuvaellus on uuden tyyppinen suunta pakohuonepelien tyyliselle toiminnalle. Konsepti
on suunniteltu hyödyntämään Suomen luontoa toimintaympäristönä ilman pakollisia kiinteitä toimitiloja, tuoden asiakkaat vielä askeleen lähemmäs todentuntuista pelikokemusta.
Ajatus luontoympäristön käytöstä tapahtuman toteutuspaikkana sai alun perin alkunsa
vuonna 2020 alkaneesta Covid-19 pandemiasta. Pandemian Suomeen tuomat rajoitukset
osoittivat yhden merkittävän ongelmakohdan sisäaktiviteeteissa, joka on kiinteiden toimitilojen haasteet kuten vuokramenot silloinkin, kun toiminta keskeytetään sekä asiakasmääriä säädellään valtion toimesta. Luonnon hyödyntäminen pohjautuu lisäksi tutkimukseen,
jonka kyselyn tuloksista voidaan tulkita, että uusille luontoa hyödyntäville tuotteille nähdään
hyvät mahdollisuudet sekä edellytykset Suomen kunnissa.
Opinnäytteen keskeisiä aiheita ovat kauhun hyödyntäminen viihteessä, tarinallisuus ja konseptointi. Opinnäyte keskittyy tietyn toiminnallisen tapahtuman järjestämiseen, mistä
syystä opinnäytteessä ei käsitellä laajasti tapahtumasuunnittelua tai tarinallistamista. Opinnäytteen taustamateriaalissa käsitellään kauhun merkitystä viihteessä sekä pohjoismaisen
live-roolipelimekaniikan käyttömahdollisuuksia Kauhuvaelluksen kaltaisessa tapahtumasuunnitelmassa. Opinnäyte toteutetaan toiminnallisena ja sen pohjana hyödynnän kirjallisuuden lisäksi omia havainnointeja sekä kokemustani live-roolipeliharrastuksesta.
Tapahtumakonseptin tavoite on luoda asiakkaille elämyksellinen kauhuvaellus, joka yllättää osallistujat jännittävän seikkailun kautta positiivisesti. Tarkoitus ei siis ole ainoastaan
säikäyttää asiakkaat, vaan rakentaa juonellinen tapahtumasarja, jonka kevyt aloitus muuttuu tapahtuman edetessä tiivistunnelmaiseksi seikkailuksi, joka päättyy loppuhuipentuman
kautta turvalliseen päätöspisteeseen. Tapahtuman sisäisiä tavoitteita ovat myös tarinoiden
kertominen sekä luontotuntemuksen jakaminen.
Tiivistetysti kauhuvaellus on seikkailu, joka kutsuu osallistujat mukaansa jännittävälle retkelle. Metsään uskaltautuvia vaeltajia kohtaa eriskummalliset äänet sekä outo tunne siitä,
että heitä seurataan. Hyvin järjestetty tapahtuma riippuu hyvin suunnitellusta reitistä, ajatuksella valituista lavasteista, tarinasta ja henkilökunnasta, joiden tehtävänä on vastata asiakkaiden viihtyvyydestä sekä turvallisuudesta. Huolellisesti pakatut tarvikepakkaukset huolehtivat siitä, että järjestäjillä sekä asiakkailla on mukanaan kaikki mitä he tarvitsevat.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kauhuvaellus-tapahtumakonsepti. Työ valmistui huhtikuussa 2021.