Elämää koronapöpön kanssa : esikouluikäisille suunnattu digitaalinen tarina ja muistipeli
Hänninen, Heidi; Rossi, Milja; Salmi, Rosa; Tornikoski, Noora; Ylilehto, Marja (2021)
Hänninen, Heidi
Rossi, Milja
Salmi, Rosa
Tornikoski, Noora
Ylilehto, Marja
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189115
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään Covid-19-koronavirusta, joka on maaliskuusta 2020 lähtien ollut pinnalla valtamediassa. Lähes joka päivä saamme kuulla uutta tietoa viruksen aiheuttamista toimenpiteistä, jotka saattaa hämmentää niin aikuisia kuin lapsiakin. Valtaosa tiedosta on suunnattu pääasiassa vain aikuisille, jolloin lasten vastaanottama tieto perustuu heidän lähiaikuisensa käsitykseen uutisoinnista. Näin ollen lapsen saama tieto voi jäädä puutteelliseksi ja aiheuttaa huolta, pelkoa tai muita ikäviä tunteita. Tämä seikka huomioon ottaen opinnäytetyön kohderyhmäksi valikoituivat esikouluikäiset lapset.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä esikouluikäisille lapsille koronavirus aiheinen digitaalinen tarina ja muistipeli. Tavoitteena on kertoa koronavirustilanteesta esikouluikäisten ikä ja kehitys huomioon ottaen sekä lisätä lasten tietoisuutta koronavirus aiheisella tarinalla ja muistipelillä. Tiedonhaku prosessista valikoitui neljätoista (n=14) julkaisua opinnäytetyössä käytetyistä tietokannoista. Tuotokset annettiin testattavaksi opinnäytetyön tekijöiden lähipiirin lapsille, jotka olivat 4–6-vuotiaita. Testattavia lapsia oli kuusi ja heidän vanhempiaan kuusi (n=12).
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja sen toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulun ylläpitämä Sun hyvä elämä -klinikka. Opinnäytetyön tuotokset perustuvat eri tietokannoista ja kirjallisuuslähteistä kerättyyn teoriaperustaan. Opinnäytetyön teoriaperusta koottiin Cinahl, Finna, Medic, PubMed ja Vaskia käyttäen. Opinnäytetyössä on lisäksi käytetty itsekehiteltyä puolistrukturoitua kyselylomaketta, jonka avulla kerättiin tieto testiryhmän lapsilta ja heidän vanhemmiltaan.
Tarina ja muistipeli ovat tehty digitaaliseen muotoon ja ne ovat pilottiversioita. Tarina ja muistipeli julkaistaan Sun OpiX-blogisivustolla. Tarina on itse suunniteltu ja siinä käsitellään tarinan muodossa, kuinka koronavirus on saanut alkunsa, kuinka se on levinnyt, kuinka koronavirukselta suojaudutaan sekä sen aiheuttamat muutokset arjessa, jotka koskettavat mahdollisesti osaa lapsista. Muistipelistä löytyy kymmenen kuvaparia koronavirukseen liittyvistä aiheista. Pelissä on piirretty kuva sekä sen alapuolelle tavuttaen kirjoitettu sana siitä, mitä kuva esittää. Kyselylomakkeen vastausten perusteella voitiin todeta, että tuotokset toimivat opinnäytetyön tavoitteen mukaisesti. Lasten antamista vastauksista käy ilmi, että tuotokset olivat opettavaisia ja ne selkeyttivät lasten käsitystä koronaviruksesta. Vastauksia käytetään tuotosten jatkokehittämiseksi, jotta oppimiskokemusta voidaan parantaa entisestään.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä esikouluikäisille lapsille koronavirus aiheinen digitaalinen tarina ja muistipeli. Tavoitteena on kertoa koronavirustilanteesta esikouluikäisten ikä ja kehitys huomioon ottaen sekä lisätä lasten tietoisuutta koronavirus aiheisella tarinalla ja muistipelillä. Tiedonhaku prosessista valikoitui neljätoista (n=14) julkaisua opinnäytetyössä käytetyistä tietokannoista. Tuotokset annettiin testattavaksi opinnäytetyön tekijöiden lähipiirin lapsille, jotka olivat 4–6-vuotiaita. Testattavia lapsia oli kuusi ja heidän vanhempiaan kuusi (n=12).
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja sen toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulun ylläpitämä Sun hyvä elämä -klinikka. Opinnäytetyön tuotokset perustuvat eri tietokannoista ja kirjallisuuslähteistä kerättyyn teoriaperustaan. Opinnäytetyön teoriaperusta koottiin Cinahl, Finna, Medic, PubMed ja Vaskia käyttäen. Opinnäytetyössä on lisäksi käytetty itsekehiteltyä puolistrukturoitua kyselylomaketta, jonka avulla kerättiin tieto testiryhmän lapsilta ja heidän vanhemmiltaan.
Tarina ja muistipeli ovat tehty digitaaliseen muotoon ja ne ovat pilottiversioita. Tarina ja muistipeli julkaistaan Sun OpiX-blogisivustolla. Tarina on itse suunniteltu ja siinä käsitellään tarinan muodossa, kuinka koronavirus on saanut alkunsa, kuinka se on levinnyt, kuinka koronavirukselta suojaudutaan sekä sen aiheuttamat muutokset arjessa, jotka koskettavat mahdollisesti osaa lapsista. Muistipelistä löytyy kymmenen kuvaparia koronavirukseen liittyvistä aiheista. Pelissä on piirretty kuva sekä sen alapuolelle tavuttaen kirjoitettu sana siitä, mitä kuva esittää. Kyselylomakkeen vastausten perusteella voitiin todeta, että tuotokset toimivat opinnäytetyön tavoitteen mukaisesti. Lasten antamista vastauksista käy ilmi, että tuotokset olivat opettavaisia ja ne selkeyttivät lasten käsitystä koronaviruksesta. Vastauksia käytetään tuotosten jatkokehittämiseksi, jotta oppimiskokemusta voidaan parantaa entisestään.