Valtimoverikaasunäytteenotto paineenmittaussetin kautta suljettua näytteenottotekniikkaa käyttäen : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Väänänen, Lotta; Ronkainen, Antti; Virtanen, Elisa (2021)
Väänänen, Lotta
Ronkainen, Antti
Virtanen, Elisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179058
Tiivistelmä
Valtimoverikaasunäytteenottoa käytetään kriittisesti sairaan potilaan hoidossa. Valtimoverikaasunäyte antaa informatiivista tietoa potilaan happeutumisesta, ventilaatiosta ja happo-emästasapainosta. Sairaanhoitajan on tärkeää osata tunnistaa korkean riskin potilas ja ymmärrettävä happo-emästasapainohäiriöiden vaikutus potilaan vointiin. Verikaasuanalyysin tulkinta on osa sairaanhoitajan työnkuvaa.
Paineenmittaussetin avulla seurataan potilaan invasiivista verenpainetta ja se luo mahdollisuuden suljetulle näytteenottotekniikalle paineenmittaussetin näytteenottoportin kautta. Suljettu näytteenottotekniikka vähentää potilaan infektioriskiä ja suojaa näytteenottajaa verieritteiltä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Sen tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille valtimoverikaasunäytteenotosta paineenmittaussetin kautta käyttäen suljettua näytteenottotekniikkaa sekä infograafi suomeksi ja englanniksi valtimoverikaasunäytteen analysoinnin tueksi. Työn tavoitteena on tukea sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista valtimoverikaasunäytteenotosta ja sen analysoinnista.
Opetusvideoiden käyttö on yleistynyt opetuksessa. Tutkimukset osoittavat videoilta saatavan opetuksen motivoivan ja lisäävän sitoutumista oppimiseen. Oppimista lisää videoiden osiin jakaminen ja kuvakulmien vaihtelu, jotka helpottavat käsiteltävän aiheen sisäistämistä.
Opetusvideon suunnittelu alkoi ideoinnilla sekä synopsiksen ja käsikirjoituksen tekemisellä, jonka pohjalta videon kuvaaminen alkoi. Opetusvideolla kuvattiin valtimoverikaasunäytteenoton valmistelu, näytteenotto, näytteen käsittely ja paineenmittaussetin käyttöön liittyvät huomiot. Video editoitiin julkaisukelpoiseksi ja projekti päätettiin julkaisemalla video YouTubessa.
Infograafiin tehtiin valtimoverikaasuanalyysin tulkintaa helpottava kuvio. Projekti toteutettiin osana kansainvälistä I-BOX –hanketta. Hankkeen ideana on tuottaa digitaalista materiaalia kehittämään sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutusta.
Paineenmittaussetin avulla seurataan potilaan invasiivista verenpainetta ja se luo mahdollisuuden suljetulle näytteenottotekniikalle paineenmittaussetin näytteenottoportin kautta. Suljettu näytteenottotekniikka vähentää potilaan infektioriskiä ja suojaa näytteenottajaa verieritteiltä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Sen tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille valtimoverikaasunäytteenotosta paineenmittaussetin kautta käyttäen suljettua näytteenottotekniikkaa sekä infograafi suomeksi ja englanniksi valtimoverikaasunäytteen analysoinnin tueksi. Työn tavoitteena on tukea sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista valtimoverikaasunäytteenotosta ja sen analysoinnista.
Opetusvideoiden käyttö on yleistynyt opetuksessa. Tutkimukset osoittavat videoilta saatavan opetuksen motivoivan ja lisäävän sitoutumista oppimiseen. Oppimista lisää videoiden osiin jakaminen ja kuvakulmien vaihtelu, jotka helpottavat käsiteltävän aiheen sisäistämistä.
Opetusvideon suunnittelu alkoi ideoinnilla sekä synopsiksen ja käsikirjoituksen tekemisellä, jonka pohjalta videon kuvaaminen alkoi. Opetusvideolla kuvattiin valtimoverikaasunäytteenoton valmistelu, näytteenotto, näytteen käsittely ja paineenmittaussetin käyttöön liittyvät huomiot. Video editoitiin julkaisukelpoiseksi ja projekti päätettiin julkaisemalla video YouTubessa.
Infograafiin tehtiin valtimoverikaasuanalyysin tulkintaa helpottava kuvio. Projekti toteutettiin osana kansainvälistä I-BOX –hanketta. Hankkeen ideana on tuottaa digitaalista materiaalia kehittämään sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutusta.