Digitaliseringens inverkan på bankernas digitala tjänster och betalningstjänster : En kvalitativ undersökning om hur andra aktörer inom den finansiella sektorn har påverkat bankernas verksamhet
Norrback, Emil (2021)
Norrback, Emil
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179044
Tiivistelmä
Suomen pankkialalla on meneillään suuria rakenteellisia muutoksia ja digitalisaatio pakottaa pankit jatkuvasti kehittymään kilpaillakseen muiden pankkien kanssa. Fin Techin innovatiiviset toimijat, jotka eivät ole yhtä rajoittuneet kuin pankit ja voivat helpommin kehittää palvelujaan, ovat myös hyvin mukana kilpailussa. Pankkien suuri haaste on yrittää pitää asiakkaansa. Jos asiakkaat saavat parempaa palvelua muualta, he hyvin todennäköisesti vaihtavat pankkia. Myös pankin henkilöstön työtehtävät ovat vaarassa, kun manuaaliset tehtävät automatisoidaan yhä enemmän ja korvataan roboteilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää digitalisaation vaikutusta pankkien digitaalisten palveluiden ja maksupalveluiden kehitykseen. Tavoitteena oli myös selvittää, ovatko muut finanssialan toimijat vaikuttaneet perinteisten pankkien toimintaan.
Tutkimuksessa halusin selvittää digitalisaation vaikutukset pankkien näkökulmasta ja myös tietää, kokevatko ne olonsa uhatuksi markkinoiden uusien toimijoiden vuoksi. Tämä tehtiin kahdella puolirakenteellisella haastattelulla kahden eri pankin pankkihenkilöstön kanssa. Vastaajat olivat nimettömiä ja heihin viitataan tekstissä henkilö X:llä ja henkilö Y:llä. Laadullista tutkimusta pidettiin parhaiten soveltuvana, koska tutkimus keskittyy ensisijaisesti kehitykseen pankkien näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että jos pankkien on määrä pysyä kehityksen mukana, niiden on tehtävä rakenteellisia muutoksia. Tulevaisuudessa pankkikonttorit häviävät todennäköisimmin, kun palvelut digitalisoituvat yhä enemmän ja fyysisten pankkikonttoreiden tarve vähenee. Useimmat asiat voidaan hoitaa pankin verkkopalveluiden kautta, mukaan lukien kehittyneemmät asiat, kuten lainat, sijoitukset ja vakuutusasiat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää digitalisaation vaikutusta pankkien digitaalisten palveluiden ja maksupalveluiden kehitykseen. Tavoitteena oli myös selvittää, ovatko muut finanssialan toimijat vaikuttaneet perinteisten pankkien toimintaan.
Tutkimuksessa halusin selvittää digitalisaation vaikutukset pankkien näkökulmasta ja myös tietää, kokevatko ne olonsa uhatuksi markkinoiden uusien toimijoiden vuoksi. Tämä tehtiin kahdella puolirakenteellisella haastattelulla kahden eri pankin pankkihenkilöstön kanssa. Vastaajat olivat nimettömiä ja heihin viitataan tekstissä henkilö X:llä ja henkilö Y:llä. Laadullista tutkimusta pidettiin parhaiten soveltuvana, koska tutkimus keskittyy ensisijaisesti kehitykseen pankkien näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että jos pankkien on määrä pysyä kehityksen mukana, niiden on tehtävä rakenteellisia muutoksia. Tulevaisuudessa pankkikonttorit häviävät todennäköisimmin, kun palvelut digitalisoituvat yhä enemmän ja fyysisten pankkikonttoreiden tarve vähenee. Useimmat asiat voidaan hoitaa pankin verkkopalveluiden kautta, mukaan lukien kehittyneemmät asiat, kuten lainat, sijoitukset ja vakuutusasiat.