Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Videomarknadsföring för musiker : En processbeskrivning om att skapa videomarknadsföringsmaterial för musiker

Fagerström, Fredrik (2021)

 
Avaa tiedosto
Freddis kandi. final version.pdf (8.366Mt)
Lataukset: 


Fagerström, Fredrik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179032
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att bygga upp en bank med inspelat videomaterial så att potentiella arbetsgivare kan kolla upp vem jag är som musiker och på vilken nivå mitt spelande är. I arbetet går jag igenom hur jag gjorde för att skapa fem stycken YouTube- klipp och vilka medel jag använde mig av för att få mina klipp att kännas proffsiga och högkvalitativa. Jag går även igenom valet av låtar och diskuterar hur jag har valt att marknadsföra och profilera mig som gitarrist.

För oss som arbetar inom musikbranschen är sociala medier viktiga att utnyttja för att marknadsföra sig själv och synas i massan. Innan jag påbörjade detta arbete fanns det nästan inget inspelat material på mig som gitarrist online. Jag hade inget att dela med mig av till någon som ville kolla upp nivån och inriktningen på mitt spelande. Efter att ha gått igenom processen av att skapa dessa klipp har jag nu en form av digitalt visitkort att dela med mig av till personer som jag träffar inom branschen. Under processens gång har jag lärt mig mycket och fått en klarare bild av vilka medel man kan använda sig av för att skapa den här typen av YouTube-klipp av hög kvalitet. Förhoppningsvis kan andra musiker som är intresserade av att skapa marknadsföringsmaterial för sig själva få hjälp och tips genom att läsa denna avhandling. I arbetet använder jag mig av empirisk och netnografisk forskningsmetod.
 
The aim of this thesis is to build a base of recorded video material so that potential employers will be able to check out who I am as a musician and at what skill level my guitar playing is. In the thesis I walk the reader through how I made five different YouTube clips and talk about which tools I found useful for making content that is experienced as professional and of high quality. I also talk about the choice of songs and discuss how I’ve decided to brand and profile myself as a musician.

For us working in the music industry, social media is an important channel for marketing yourself. Before I started working on this thesis I had almost no content uploaded online of me playing the guitar. I had basically nothing to share with someone who wanted to check out which genres I’m mostly focused on and how skilled I am. After going through the process of making these videos, I now have a sort of digital business card to share with people that I meet within the industry. I have learned a lot during this process and at this point I have a much clearer perspective on what kind of tools you can use for making high quality YouTube content of this sort. I hope that other musicians that are interested in making marketing videos of the same kind can find this thesis helpful in their own process. In this thesis I’m using empirical and netnographical research methods.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste