TikTokin mahdollisuudet markkinoinnissa
Salakari, Veera (2021)
Salakari, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189349
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee TikTokin mahdollisuuksia markkinoinnissa. Tarkoituksena on auttaa yrityksiä hyödyntämään TikTokia sosiaalisen median markkinoinnissa mahdollisimman tehokkaasti.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa tarkastellaan sisältömarkkinointia, sisältöstrategi-aa sekä markkinointivideota sosiaalisen median kanavissa. Myös TikTokin toiminta esitellään ja sen yrityksille tarjoamiin lisätoimintoihin ja -palveluihin paneudutaan.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa on hyödynnetty kvantitatiivista tutkimusta asian-tuntijahaastatteluiden avulla. Haastateltavana ovat olleet vaikuttajaverkosto Monochro-men TikTokiin perehtyneet asiantuntijat Riikka Laitinen ja Iina Väyrynen.
Teoriatiedon ja haastattelussa saatujen tietojen perusteella laaditaan yhteenveto siitä, millaiseen markkinointiin TikTok soveltuu, ja mitä TikTok-markkinoinnissa on syytä huomioida, jotta markkinoinnilla saavutettaisiin paras mahdollinen hyöty ja tulokset.
Johtopäätöksenä todetaan TikTokin olevan tehokas markkinointikanava erityisesti sel-laisille yrityksille, joiden kohderyhmä koostuu nuorista. Todetaan myös, että TikTok on nopeasti kasvava sovellus, jonka kohderyhmä, toimintatavat ja algoritmit muuttuvat no-pealla temmolla. Tehokas TikTok-markkinointi voi siis olla osittain erilaista jo lyhyenkin ajan kuluttua.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa tarkastellaan sisältömarkkinointia, sisältöstrategi-aa sekä markkinointivideota sosiaalisen median kanavissa. Myös TikTokin toiminta esitellään ja sen yrityksille tarjoamiin lisätoimintoihin ja -palveluihin paneudutaan.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa on hyödynnetty kvantitatiivista tutkimusta asian-tuntijahaastatteluiden avulla. Haastateltavana ovat olleet vaikuttajaverkosto Monochro-men TikTokiin perehtyneet asiantuntijat Riikka Laitinen ja Iina Väyrynen.
Teoriatiedon ja haastattelussa saatujen tietojen perusteella laaditaan yhteenveto siitä, millaiseen markkinointiin TikTok soveltuu, ja mitä TikTok-markkinoinnissa on syytä huomioida, jotta markkinoinnilla saavutettaisiin paras mahdollinen hyöty ja tulokset.
Johtopäätöksenä todetaan TikTokin olevan tehokas markkinointikanava erityisesti sel-laisille yrityksille, joiden kohderyhmä koostuu nuorista. Todetaan myös, että TikTok on nopeasti kasvava sovellus, jonka kohderyhmä, toimintatavat ja algoritmit muuttuvat no-pealla temmolla. Tehokas TikTok-markkinointi voi siis olla osittain erilaista jo lyhyenkin ajan kuluttua.