Laadun tarkkailun parantaminen ja dokumentointi
Huttula, Timo (2021)
Huttula, Timo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189225
Tiivistelmä
Laadun jatkuva parantaminen on välttämätöntä menestyvän yrityksen toiminnassa. Asiakirjojen järjestelmällinen dokumentointi luo pohjan toiminnan turvaamiseksi. Tutkielman tarve syntyi Logistic TKT Systems Oy:n halusta parantaa tuotteiden laatua ja selkeyttää nykyisiä käytäntöjä dokumentoinnin osalta. Dokumenttien huono jäljitettävyys ja epäselvä arkistointi kuluttavat resursseja.
Laatu on asia, tuote tai palvelu, joka täyttää sille annetut vaatimukset. Laatu voidaan nähdä arvo- ja moraalikysymyksenä, jolloin sen mittaaminen on vaikeampaa. Laatu on kyky mitata jonkun asian paremmuutta toiseen. Laatua on ollut kautta koko ihmiskunnan historian, vaikka käsitteenä sitä ei ollut oltu vielä keksittykään ennen teollisen vallankumouksen alkamista. Teollisessa ympäristössä laatua mitataan erilaisilla suureilla. Laatua on tehdä oikeita asioita kerralla oikein.
Yrityksen käytössä olevien mittauspöytäkirjojen ja poikkeamaprosessin kriittinen tarkastelu toi ilmi parannusta kaipaamia epäkohtia. Tärkeimpänä korjattavana epäkohtana oli dokumenttien huono jäljitettävyys ja epäselvä arkistointi. Sähköisten mittauspöytäkirjojen tekemiseen käytettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Ohjelma rakennettiin vanhan mittauspöytäkirjamallin pohjalle. Sähköiseen mittauspöytäkirjaan tehtiin automaattinen virheentunnistusmenetelmä. Ohjelmaan lisättiin suora tallennus yrityksen verkkolevylle. Laatupoikkeamatapauksessa ohjelmasta on mahdollisuus tulostaa poikkeamadokumentti. Toiminnallisuus toteutettiin Visual Basic Editor -makrojen avulla. Poikkeamaprosessi liitettiin osaksi sähköistä mittauspöytäkirjaa. Poikkeaville tuotteille merkattiin uusi hyllypaikka. Prosessia selkeytettiin poikkeavien tuotteiden eriyttämiseksi ja jatkokäsittelyn helpottamiseksi.
Projektin lopputuloksena luotiin sähköinen mittauspöytäkirja, minkä avulla yritys kykenee seuraamaan ja ylläpitämään tietoa tuotteiden laadusta. Mittauspöytäkirjojen dokumentointi saatiin järjestelmälliseksi. Poikkeamaprosessiin tehtiin uudelleenjärjestelyjä, joilla luotiin täsmällinen ja eritelty proseduuri laatupoikkeamatapauksissa. Jäljitettävyys ja reklamaatioihin reagointi paranevat uusien toimintamallien ansiosta. Tulevaisuuden kehityskohteena voisivat olla sähköisen mittauspöytäkirjan ja yrityksen tuotannonoh-jausjärjestelmän integroiminen.
Laatu on asia, tuote tai palvelu, joka täyttää sille annetut vaatimukset. Laatu voidaan nähdä arvo- ja moraalikysymyksenä, jolloin sen mittaaminen on vaikeampaa. Laatu on kyky mitata jonkun asian paremmuutta toiseen. Laatua on ollut kautta koko ihmiskunnan historian, vaikka käsitteenä sitä ei ollut oltu vielä keksittykään ennen teollisen vallankumouksen alkamista. Teollisessa ympäristössä laatua mitataan erilaisilla suureilla. Laatua on tehdä oikeita asioita kerralla oikein.
Yrityksen käytössä olevien mittauspöytäkirjojen ja poikkeamaprosessin kriittinen tarkastelu toi ilmi parannusta kaipaamia epäkohtia. Tärkeimpänä korjattavana epäkohtana oli dokumenttien huono jäljitettävyys ja epäselvä arkistointi. Sähköisten mittauspöytäkirjojen tekemiseen käytettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Ohjelma rakennettiin vanhan mittauspöytäkirjamallin pohjalle. Sähköiseen mittauspöytäkirjaan tehtiin automaattinen virheentunnistusmenetelmä. Ohjelmaan lisättiin suora tallennus yrityksen verkkolevylle. Laatupoikkeamatapauksessa ohjelmasta on mahdollisuus tulostaa poikkeamadokumentti. Toiminnallisuus toteutettiin Visual Basic Editor -makrojen avulla. Poikkeamaprosessi liitettiin osaksi sähköistä mittauspöytäkirjaa. Poikkeaville tuotteille merkattiin uusi hyllypaikka. Prosessia selkeytettiin poikkeavien tuotteiden eriyttämiseksi ja jatkokäsittelyn helpottamiseksi.
Projektin lopputuloksena luotiin sähköinen mittauspöytäkirja, minkä avulla yritys kykenee seuraamaan ja ylläpitämään tietoa tuotteiden laadusta. Mittauspöytäkirjojen dokumentointi saatiin järjestelmälliseksi. Poikkeamaprosessiin tehtiin uudelleenjärjestelyjä, joilla luotiin täsmällinen ja eritelty proseduuri laatupoikkeamatapauksissa. Jäljitettävyys ja reklamaatioihin reagointi paranevat uusien toimintamallien ansiosta. Tulevaisuuden kehityskohteena voisivat olla sähköisen mittauspöytäkirjan ja yrityksen tuotannonoh-jausjärjestelmän integroiminen.