Nykymusiikin yhteissoitolliset haasteet : George Crumbin kamarimusiikkiteoksen valmistaminen
Hakala, Reetta (2021)
Hakala, Reetta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189303
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan millaisia haasteita nykymusiikki asettaa yhteismusisoinnille. Aihetta pohdittiin perehtymällä siihen liittyvään kirjalliseen materiaaliin, keräämällä kokemuspohjaista tietoa puolistrukturoiduilla asiantuntijahaastatteluilla ja valmistamalla nykymusiikin kamarimusiikkiteos. Opinnäytetyö koostuu sekä kirjallisesta että taiteellisesta osuudesta. Kirjallisessa osuudessa käsitellään nykymusiikin määritelmää, historiaa, estetiikkaa, sen vierautta sekä sen yhteissoitollisia hankaluuksia. Osuudessa kerrotaan myös opinnäytetyökonsertin järjestämisestä, esitellään valittu kamarimusiikkiteos ja sen valmistaminen sekä raportoidaan prosessissa esille tulleita havaintoja. Opinnäytetyön taiteellinen osio oli 5.5.2021 järjestetty opinnäytetyökonsertti Vox Balaenae – Valaan ääni. Konsertti esitettiin suoratoistona Panopto-videopalvelun kautta.
Nykymusiikin yhteissoitolliset vaikeudet ovat pitkälti kytköksissä siihen, että nykymusiikki koetaan yleisesti vaikeaksi soittaa. Haastavuus johtuu kuitenkin suurelta osin nykymusiikin vieraudesta sekä opituista asenteista ja ennakkoluuloista. Nykymusiikki eroaa usein sitä edeltäneestä taidemusiikista monilta osa-alueilta, jolloin siihen perehtymättömältä muusikolta puuttuu myös kokemukseen ja toistoon perustuvat pohjataidot.
Tällä opinnäytetyöllä halutaan tuoda nykymusiikin yhteismusisointia helpommin lähestyttäväksi siitä kiinnostuneille muusikoille ja yhtyeille, ja tarjota keinoja nykymusiikkiteosten valmistamiseen.
Nykymusiikin yhteissoitolliset vaikeudet ovat pitkälti kytköksissä siihen, että nykymusiikki koetaan yleisesti vaikeaksi soittaa. Haastavuus johtuu kuitenkin suurelta osin nykymusiikin vieraudesta sekä opituista asenteista ja ennakkoluuloista. Nykymusiikki eroaa usein sitä edeltäneestä taidemusiikista monilta osa-alueilta, jolloin siihen perehtymättömältä muusikolta puuttuu myös kokemukseen ja toistoon perustuvat pohjataidot.
Tällä opinnäytetyöllä halutaan tuoda nykymusiikin yhteismusisointia helpommin lähestyttäväksi siitä kiinnostuneille muusikoille ja yhtyeille, ja tarjota keinoja nykymusiikkiteosten valmistamiseen.