Uuden kesätyöntekijän opas ostolaskujen käsittelyyn Espoon kaupungilla
Lipponen, Annimaari (2021)
Lipponen, Annimaari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189251
Tiivistelmä
Perehdyttäminen luo pohjan kesätyössä onnistumiselle ja sen huolellinen toteutus tukee
sekä auttaa perehtyjää itseohjautuvuuteen. Hyvin toteutettu perehdyttäminen vähentää virheitä ja näin tehostaa toimintaa. Ottamalla käyttöön oheismateriaalia, perehtyjä pystyy itsenäisesti hyödyntämään sitä ja tarpeen tullen palaamaan materiaalin pariin ja täten olemaan proaktiivinen, mikä hyödyttää koko työyhteisöä.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Espoon kaupungin talouspalveluiden ostot-vastuualueelle. Työn tarkoituksena on tutustua sähköiseen ostolaskujen käsittelyprosessiin sekä uusien kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen, ja tuottaa heille käytännönläheinen perehdytysopas ostolaskujen käsittelyyn. Tavoitteena on luoda ostot-vastuualueen uusille kesätyöntekijöille hyödyllinen itseohjautuvuuteen tukea antava opas.
Opinnäytetyöprosessi alkoi tammikuussa 2021 ja kesti huhtikuun 2021 loppuun. Tietoperusta koostuu kattavasti alan kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä, jotta se tukisi monipuolisesti produktia. Ensin käsitellään taloushallintoa keskittyen ostolaskuprosessiin, sitten perehdyttämistä, johon yhdistetään henkilöstöhallinnon näkökulmaa. Empiirisessä osassa kuvataan produktin suunnittelua, toteutusta sekä rakennetta ja esitellään toimeksiantaja.
Tietoperusta ostolaskujen käsittelystä tukee laajasti kesätyöntekijöiden työnkuvaa ostot-vastuualueella. Oppaan sisältö painottuu työnopastukseen, mutta tietoperustassa käsitellään myös yleisperehdyttämistä, koska perehdyttäminen nähdään laajana, molemmat käsitteet kattavana yläkäsitteenä. Tietoperustasta on jätetty pois näkökulma yrityksen sisällä työtehtävää vaihtavan henkilön perehdyttämisestä sekä siinä painotetaan vain kesätyöntekijöiden perehdyttämistä.
Lähestymistapana ongelmaan hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusta ja ratkaisuna käytettiin opinnäytetyön tekijän omaa kokemusperäistä tietoa, ostot-vastuualueen toimintatapaohjetta sekä asioita on varmistettu vakituisilta työntekijöiltä. Tästä syystä oppaan toteutuksessa on pystytty hyödyntämään kohderyhmää edustavan näkökulma ja sisältö on pystytty tuottamaan kohderyhmän tarpeet huomioiden.
Lopputuloksena syntynyt opas tukee kesätyöntekijöiden päivittäistä työskentelyä ja vähentää mahdollisia virheitä, sekä myös helpottaa perehdyttäjien työtä. Toimeksiantaja oli hyvin tyytyväinen oppaaseen ja sitä pidettiin käytännönläheisenä sekä hyödyllisenä. Opasta tulee päivittää toimintatapojen muuttuessa, jotta se myös pysyisi hyödyllisenä perehdyttämistä tukevana välineenä. Produktia ei julkaista turvallisuussyistä.
sekä auttaa perehtyjää itseohjautuvuuteen. Hyvin toteutettu perehdyttäminen vähentää virheitä ja näin tehostaa toimintaa. Ottamalla käyttöön oheismateriaalia, perehtyjä pystyy itsenäisesti hyödyntämään sitä ja tarpeen tullen palaamaan materiaalin pariin ja täten olemaan proaktiivinen, mikä hyödyttää koko työyhteisöä.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Espoon kaupungin talouspalveluiden ostot-vastuualueelle. Työn tarkoituksena on tutustua sähköiseen ostolaskujen käsittelyprosessiin sekä uusien kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen, ja tuottaa heille käytännönläheinen perehdytysopas ostolaskujen käsittelyyn. Tavoitteena on luoda ostot-vastuualueen uusille kesätyöntekijöille hyödyllinen itseohjautuvuuteen tukea antava opas.
Opinnäytetyöprosessi alkoi tammikuussa 2021 ja kesti huhtikuun 2021 loppuun. Tietoperusta koostuu kattavasti alan kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä, jotta se tukisi monipuolisesti produktia. Ensin käsitellään taloushallintoa keskittyen ostolaskuprosessiin, sitten perehdyttämistä, johon yhdistetään henkilöstöhallinnon näkökulmaa. Empiirisessä osassa kuvataan produktin suunnittelua, toteutusta sekä rakennetta ja esitellään toimeksiantaja.
Tietoperusta ostolaskujen käsittelystä tukee laajasti kesätyöntekijöiden työnkuvaa ostot-vastuualueella. Oppaan sisältö painottuu työnopastukseen, mutta tietoperustassa käsitellään myös yleisperehdyttämistä, koska perehdyttäminen nähdään laajana, molemmat käsitteet kattavana yläkäsitteenä. Tietoperustasta on jätetty pois näkökulma yrityksen sisällä työtehtävää vaihtavan henkilön perehdyttämisestä sekä siinä painotetaan vain kesätyöntekijöiden perehdyttämistä.
Lähestymistapana ongelmaan hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusta ja ratkaisuna käytettiin opinnäytetyön tekijän omaa kokemusperäistä tietoa, ostot-vastuualueen toimintatapaohjetta sekä asioita on varmistettu vakituisilta työntekijöiltä. Tästä syystä oppaan toteutuksessa on pystytty hyödyntämään kohderyhmää edustavan näkökulma ja sisältö on pystytty tuottamaan kohderyhmän tarpeet huomioiden.
Lopputuloksena syntynyt opas tukee kesätyöntekijöiden päivittäistä työskentelyä ja vähentää mahdollisia virheitä, sekä myös helpottaa perehdyttäjien työtä. Toimeksiantaja oli hyvin tyytyväinen oppaaseen ja sitä pidettiin käytännönläheisenä sekä hyödyllisenä. Opasta tulee päivittää toimintatapojen muuttuessa, jotta se myös pysyisi hyödyllisenä perehdyttämistä tukevana välineenä. Produktia ei julkaista turvallisuussyistä.