RALLA leikkitaitojen havainnointityökalu. Vanhempien kokemuksia lapsen havainnoinnista
Myllynen, Milla; Lapinoja, Anni (2021)
Myllynen, Milla
Lapinoja, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189236
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen ammattilaiset ja kuntoutustyöntekijät tekevät lapsille leikkitaitojen havainnointeja, sillä havainnoinnin avulla saadaan tietoa lapsen leikkitaidoista. Lapsen kehityksen tasoa ja tuen tarvetta voidaan selvittää leikissä tapahtuvien ilmiöiden avulla. Havainnointitiedon perusteella lapselle voidaan luoda kehitystä tukevia leikkitilanteita.
Suomessa käytössä olevia, tunnettuja ja tutkittuja työkaluja, joilla vanhemmat keräävät tietoa lapsen leikistä, ei ole yleisesti tiedossa. Tämän perusteella nousi idea vanhemmille suunnatusta leikin havainnointityökalusta, jonka vanhemmat täyttävät lapsestaan omien havaintojensa perusteella. Tavoitteena oli selvittää, toimiiko RALLA leikkitaitojen havainnointityökalu vanhemmille suunnattuna kyselylomakkeena.
Tarkoituksena oli luoda sähköinen kyselylomake, jonka ensimmäinen osa oli ammattilaisille suunnattu RALLA leikkitaitojen havainnointityökalu, johon lisättiin tietoa työkalulla pisteytettävistä leikin osa-alueista ja leikin osoittimista. Kyselylomakkeen toisen osan kysymysten avulla pyrittiin kartoittamaan vanhempien kokemuksia kyselylomakkeen ensimmäisen osan ymmärrettävyydestä ja hyödyistä sekä käytettävyydestä. Kyselyyn saatiin yhteensä 48 vastausta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Suurin osa vanhemmista oli sitä mieltä, että kyselylomakkeen ensimmäinen osa oli selkeä ja ymmärrettävä. Teoriaa koettiin olevan liikaa ja joidenkin termien määritelmät olivat haastavia ymmärtää. Suurin osa vanhemmista sai havainnointityökalun avulla uutta tietoa lapsensa leikkitaidoista ja koki voivansa hyödyntää tietoa esimerkiksi varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa.
Vastausten perusteella voidaan päätellä, että vastaajat kokevat RALLA leikkitaitojen havainnointityökalun ymmärrettävänä, mutta pienillä muutoksilla ymmärrettävyys voisi lisääntyä.
Suomessa käytössä olevia, tunnettuja ja tutkittuja työkaluja, joilla vanhemmat keräävät tietoa lapsen leikistä, ei ole yleisesti tiedossa. Tämän perusteella nousi idea vanhemmille suunnatusta leikin havainnointityökalusta, jonka vanhemmat täyttävät lapsestaan omien havaintojensa perusteella. Tavoitteena oli selvittää, toimiiko RALLA leikkitaitojen havainnointityökalu vanhemmille suunnattuna kyselylomakkeena.
Tarkoituksena oli luoda sähköinen kyselylomake, jonka ensimmäinen osa oli ammattilaisille suunnattu RALLA leikkitaitojen havainnointityökalu, johon lisättiin tietoa työkalulla pisteytettävistä leikin osa-alueista ja leikin osoittimista. Kyselylomakkeen toisen osan kysymysten avulla pyrittiin kartoittamaan vanhempien kokemuksia kyselylomakkeen ensimmäisen osan ymmärrettävyydestä ja hyödyistä sekä käytettävyydestä. Kyselyyn saatiin yhteensä 48 vastausta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Suurin osa vanhemmista oli sitä mieltä, että kyselylomakkeen ensimmäinen osa oli selkeä ja ymmärrettävä. Teoriaa koettiin olevan liikaa ja joidenkin termien määritelmät olivat haastavia ymmärtää. Suurin osa vanhemmista sai havainnointityökalun avulla uutta tietoa lapsensa leikkitaidoista ja koki voivansa hyödyntää tietoa esimerkiksi varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa.
Vastausten perusteella voidaan päätellä, että vastaajat kokevat RALLA leikkitaitojen havainnointityökalun ymmärrettävänä, mutta pienillä muutoksilla ymmärrettävyys voisi lisääntyä.