Koira työparina koulussa : Opettajan näkökulma
Honkanen, Anneli (2021)
Honkanen, Anneli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199359
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin koiran tuomaa hyötyä opettajan näkökulmasta. Minkälainen työpari
koira on opettajalle? Miten opettaja kokee koiran läsnä olon? Miten opettaja itse hyötyy koi rasta? Tutkimuksen tavoitteena oli luoda lisää tietoa koiran tuomista hyödyistä koulumaail massa opettajan näkökulmasta sekä nostaa esille lisään koira-avusteista toimintaa. On tut kittu enemmän koiran tuomaa hyötyä niin sanottuihin kohteisiin/asiakkaisiin, eikä niinkään
vaikutusta koiran ohjaajaan, joten tässä opinnäytetyössä tutkittiin juuri tätä koiran vaiku tusta koiran ohjaajaan.
Tutkimus oli laadullinen, haastatteluihin osallistui neljä erityisopettajaa. Nämä opettajat
työskentelivät koiran kanssa. Opinnäytetyö ajoittui COVID-19-pandemian aikaan. Tästä
syystä haastattelut toteutettiin Teamsin välityksellä. Haastattelussa hyödynnettiin teema haastattelua, sillä se tuntui luontevammilta tähän tutkimukseen. Haastattelut toteutettiin
2020 vuoden loppu puolella.
Koira toimii opettajalle niin sanotusti ”työvälineenä”. Se antaa opettajalle uusia menetelmiä
työhön, sekä koirasta on hyötyä opettajalle myös henkisellä tasolla. Opettajat nostivat
myös esille koiran tuovan voimaa heille työhön, sekä kuinka koiran pelkkä läsnäolo vaikut taa luokkaan positiivisesti. Tätä aihetta voi jatkaa tutkimalla vaikka opettajien työhyvinvoin tia, kuinka koira mahdollisesti parantaa sitä, tai miten koira vaikuttaa oppimiseen. Mitä
enemmän aihetta tutkitaan, sitä suurempi mahdollisuus on, että eläinten käyttö kouluissa
sekä myös muualla lisääntyy.
koira on opettajalle? Miten opettaja kokee koiran läsnä olon? Miten opettaja itse hyötyy koi rasta? Tutkimuksen tavoitteena oli luoda lisää tietoa koiran tuomista hyödyistä koulumaail massa opettajan näkökulmasta sekä nostaa esille lisään koira-avusteista toimintaa. On tut kittu enemmän koiran tuomaa hyötyä niin sanottuihin kohteisiin/asiakkaisiin, eikä niinkään
vaikutusta koiran ohjaajaan, joten tässä opinnäytetyössä tutkittiin juuri tätä koiran vaiku tusta koiran ohjaajaan.
Tutkimus oli laadullinen, haastatteluihin osallistui neljä erityisopettajaa. Nämä opettajat
työskentelivät koiran kanssa. Opinnäytetyö ajoittui COVID-19-pandemian aikaan. Tästä
syystä haastattelut toteutettiin Teamsin välityksellä. Haastattelussa hyödynnettiin teema haastattelua, sillä se tuntui luontevammilta tähän tutkimukseen. Haastattelut toteutettiin
2020 vuoden loppu puolella.
Koira toimii opettajalle niin sanotusti ”työvälineenä”. Se antaa opettajalle uusia menetelmiä
työhön, sekä koirasta on hyötyä opettajalle myös henkisellä tasolla. Opettajat nostivat
myös esille koiran tuovan voimaa heille työhön, sekä kuinka koiran pelkkä läsnäolo vaikut taa luokkaan positiivisesti. Tätä aihetta voi jatkaa tutkimalla vaikka opettajien työhyvinvoin tia, kuinka koira mahdollisesti parantaa sitä, tai miten koira vaikuttaa oppimiseen. Mitä
enemmän aihetta tutkitaan, sitä suurempi mahdollisuus on, että eläinten käyttö kouluissa
sekä myös muualla lisääntyy.