Hotellin ympäristövastuullisuuden vaikutus asiakkaan ostopäätösprosessiin
Minkkinen, Anna-Riikka (2021)
Minkkinen, Anna-Riikka
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199367
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, miten hotellin ympäristövastuullisuus vaikuttaa asiakkaan ostopäätösprosessiin. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat suomalaiset vapaa-ajan matkailijat, jotka valitsevat itse hotellinsa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, sillä suomalaisten matkailijoiden suhtautumisesta vastuullisuuteen oli olemassa jo jonkin verran tietoa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, jota jaettiin internetin välityksellä erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa sekä matkailijoiden suosimilla keskustelupalstoilla. Verkkokyselyyn saatiin kokonaisuudessaan 267 vastausta. Vastaajia saatiin sopivassa suhteessa eripuolilta Suomea sekä eri ikäryhmistä. Tuloksia lähdettiin purkamaan kolmen eri ikäryhmän kautta, mutta merkittäviä eroja eri ikäryhmien välillä ei löydetty. Tutkimustulokset osoittivat, että ympäristövastuullisuus on suomalaisille matkailijoille konseptina tuttu. Kyselyyn vastanneet ymmärsivät ympäristövastuullisuuden merkityksen ja kertoivat haluavansa toteuttaa ympäristövastuullisuutta elämässään. Joutsenmerkki nousi tunnetuimmaksi ympäristövastuullisuudesta kertovaksi sertifikaatiksi suomalaisten matkailijoiden keskuudessa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että suomalaiset matkailijat pyrkivät toteuttamaan ympäristövastuullisuutta elämässään myös hotellissa majoittuessaan, esimerkiksi välttämällä hävikkiä aamiaisbuffetissa ja kierrättämällä roskat mahdollisuuksien mukaan. Hotellien ympäristövastuullisuutta ja siitä kertovia sertifikaatteja ei suomalaisten matkailijoiden keskuudessa kuitenkaan nähty merkittävässä roolissa hotellia valittaessa.