Utveckling av positions- och aktivitetsspårningssystem
Ström, Otto (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199412
Tiivistelmä
Detta examensarbete har utförts på uppdrag av forskningsgruppen Gym of the Future under våren 2019. Gym of the Future forskar inom hur man kan utveckla framtida gymnastiklektioner med hjälp av teknik för att få barn och ungdomar mera engagerade.
Uppgiften gick ut på att planera, designa och utveckla ett positions- och aktivitetsspårningssystem som tillåter användaren att analysera var det har framkommit mest aktivitet under en gymnastiklektion, samt jämföra hur aktiva individerna i gymnastiksalen har varit.
Flera aktivitetsmonitorer och sensorer blev undersökta för uppgiften. Det utfördes ett antal tester för att utvärdera hur lämplig data dessa monitorer kunde producera och spårningssystemet planerades runt denna data.
Ett skräddarsytt program utvecklades i Gamemaker Studio för att visualisera den uppsamlade sensordata. Programmet utrustades med funktioner för att separat kunna visualisera positionsdata och aktivitetsdata.
Resultatet blev ett fullständigt spårningssystem som tillåter enkel grafisk visualisering av den aktivitet som framkommit under lektionens gång. This thesis has been carried out on behalf of the research group Gym of the Future during the spring of 2019. Gym of the Future is researching how to develop future physical education lessons with the help of technology to get children and young people more involved.
The task was to plan, design and develop a position and activity tracking system, which allows the user to analyze where the most activity has emerged during a physical education lesson and compare how active the individuals in the gymnasium have been.
Several activity monitors and sensors were researched for the task. A number of tests were performed to evaluate how suitable data these monitors could produce and the tracking system was planned around this data.
A custom application was developed in Gamemaker Studio to visualize the collected sensor data. The program was equipped with functions to be able to separately visualize positional data and activity data.
The result was a complete tracking system which allows simple graphical visualization of the activity that emerged during the lesson.
Uppgiften gick ut på att planera, designa och utveckla ett positions- och aktivitetsspårningssystem som tillåter användaren att analysera var det har framkommit mest aktivitet under en gymnastiklektion, samt jämföra hur aktiva individerna i gymnastiksalen har varit.
Flera aktivitetsmonitorer och sensorer blev undersökta för uppgiften. Det utfördes ett antal tester för att utvärdera hur lämplig data dessa monitorer kunde producera och spårningssystemet planerades runt denna data.
Ett skräddarsytt program utvecklades i Gamemaker Studio för att visualisera den uppsamlade sensordata. Programmet utrustades med funktioner för att separat kunna visualisera positionsdata och aktivitetsdata.
Resultatet blev ett fullständigt spårningssystem som tillåter enkel grafisk visualisering av den aktivitet som framkommit under lektionens gång.
The task was to plan, design and develop a position and activity tracking system, which allows the user to analyze where the most activity has emerged during a physical education lesson and compare how active the individuals in the gymnasium have been.
Several activity monitors and sensors were researched for the task. A number of tests were performed to evaluate how suitable data these monitors could produce and the tracking system was planned around this data.
A custom application was developed in Gamemaker Studio to visualize the collected sensor data. The program was equipped with functions to be able to separately visualize positional data and activity data.
The result was a complete tracking system which allows simple graphical visualization of the activity that emerged during the lesson.